Lubuskie: dyrektor gorzowskiego szpitala w ciągu 7 dni odniesie się do zarzutów samorządu

Zarząd Województwa Lubuskiego spotkał się we wtorek (18 października) z dyrektorem Szpitala Wojewódzkiego w Gorzowie Wielkopolskim w celu wysłuchania wyjaśnień w sprawie wyników przeprowadzonej w placówce kontroli. Zdecydowano, że dyrektor ma 7 dni na odniesienie się do zarzutów sformułowanych przez samorząd.

Na wtorkowej (18 października) konferencji po posiedzeniu zarządu woj. lubuskiego marszałek Elżbieta Polak powiedziała, że trwa postępowanie w zakresie przeprowadzonej kontroli i wyjaśnienia kulisów wzrostu zobowiązań w Szpitalu Wojewódzkim w Gorzowie Wielkopolskim.

Jak informowała Elżbieta Polak, na spotkaniu z zarządem województwa Andrzej Szmit, dyrektor gorzowskiej lecznicy oświadczył, że nie jest przygotowany do przedstawienia wyjaśnień, a zgodnie z procedurą przeprowadzenia kontroli przysługuje mu 7 dni na pisemne odniesienie się do wszystkich tematów, zarzutów i nieprawidłowości, które zostały opisane w protokole.

Przypomnijmy, że w poniedziałek (17 października) Anna Gwara, dyrektor Departamentu Ochrony Zdrowia Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubuskiego, oraz Tomasz Gierczak, członek zarządu województwa poinformowali o zawiadomieniu złożonym przez zarząd województwa do CBA w związku z podejrzeniem rażącej niegospodarności w zarządzaniu szpitalem przez dyrektora jednostki.

Jak tłumaczyła Anna Gwara chodzi o wzrost zadłużenia gorzowskiej lecznicy. Kontrola Urzędu Marszałkowskiego wykazała, że wzrost zadłużenia był wynikiem zaciągnięcia przez dyrekcję szpitala pożyczki w komercyjnej firmie na kwotę 10 mln zł, która była obarczona prowizją w wysokości 53 tys. zł.

Z informacji UM wynika, że pierwsza rata pożyczki w wysokości 5 mln zł, która miała być uregulowana w czerwcu, nie została wpłacona. Z tego powodu 28 czerwca doszło do podpisania umowy na wydłużenie tego zobowiązania na pięć kolejnych lat, do 2016 roku. - Z tym, że prowizja z 53 tys. zł wzrosła do 1,5 mln zł - informowała Anna Gwara.

Według dyrektor Departamentu Ochrony Zdrowia UM umowa została zawarta z firmą komercyjną na bardzo niekorzystnych warunkach, obciążona dużym oprocentowaniem. Jak tłumaczy, to wszystko spowodowało, że 29 września zostało wystosowane pismo do CBA.

Andrzej Szmit jest oburzony faktem, że to jego samorząd obarcza całkowitą odpowiedzialnością za finanse szpitala. Podkreśla, że nawet pobieżnie przeglądając protokół pokontrolny Urzędu Marszałkowskiego, znajduje rzeczy, które są kuriozalne lub nacechowane złą wolą. Jego zdaniem możliwa jest sytuacja, w której protokół ma posłużyć tylko jako pretekst do zwolnienia.

W odpowiedzi na zarzuty Urzędu Marszałkowskiego, dyrektor Andrzej Szmit tłumaczył we wrześniu br. dla portalu rynekzdrowia.pl, że zwiększenie zobowiązań to efekt niezapłaconych przez NFZ nadwykonań. Dyrektor zapewniał też, że dług ma jedynie charakter księgowy. Wzrósł on drastycznie w czerwcu, w momencie zaciągnięcia kredytu. Jednak już w lipcu, kiedy placówka spłaciła część zobowiązań, spadł o 5 mln zł.

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH