Lean healthcare: sprawdzone metody budowania przedsiębiorstwa FOT. Shutterstock (zdjęcie ilustracyjne)

Przedsiębiorstwa coraz częściej przenikają się wspólną technologią oraz metodami zarządzania. Jednym z przykładów w zastosowaniu technologii w podmiotach medycznych jest ich informatyzacja, która ma przynieść zarówno oszczędności, jak i budować spójny system informacji między placówką a pacjentem oraz NFZ.

Różnorodność narzędzi analitycznych pozwala menedżerom sprawdzić poziomy założonych planów wykonania oraz badać kosztochłonność poszczególnych procedur.

System ten znany w przedsiębiorstwach produkcyjnych nastawionych od lat na tzw. szczupłe zarządzanie - lean management - zaczyna w coraz większym stopniu występować w komercyjnych podmiotach medycznych.

Dobre praktyki zarządzania zasobami i budowania modelu ciągłego doskonalenia procesu jest dla branży medycznej nową formą podnoszenia swojej rentowności na dzisiejszym rynku usług medycznych.

Lean healthcare to sprawdzone metody budowania przedsiębiorstwa, które powinien wdrażać każdy podmiot medyczny budując stale swoją konkurencyjność i analizując swoje „wąskie gardła”.

Patrząc na sukcesy tej metody w USA, Wielkiej Brytanii i Francji oraz innych krajach można zadać sobie pytanie, dlaczego nasza służba zdrowia nie korzysta z tych rozwiązań, pozwalających eliminować np. kolejki do lekarza, brak możliwości dodzwonienia się do placówki, długi czas oczekiwania na badania diagnostyczne itp.

Nikt nam tego nigdy nie pokazał...
Pytanie to zadane na niedawnej konferencji w Katowicach znalazło swoją odpowiedz wśród uczestników warsztatów - bo nikt nam tego nigdy nie pokazał.

Kilka prostych metod zaprezentowanych na warsztatach - np. wprowadzenie metody KAIZEN polegającej na udziale całej organizacji w rozwiązywaniu problemów w sposób ciągły i solidarny (budując poczucie odpowiedzialności za całą firmę) lub diagram Ishikawy, jako metoda dojścia do problemu - pokazało, iż inwestycja w takie działania przekłada się bezpośrednio na wynik finansowy oraz prestiżowy firmy.

Placówki, w których ten system zostaje wdrożony, mają znaczny wzrost zaangażowania pracowników, dla których „szczupłe odchudzanie” organizacją nie kojarzy się ze zwalnianiem, ale ze słuchaniem i wspólną odpowiedzialnością.

Jako przykład można podać podmiot medyczny, który w swoich „odgórnych” założeniach miał przyjmować więcej pacjentów zagranicznych do swojej placówki. Po analizie znajomości językowych okazało się iż tylko 4% osób zatrudnionych w placówce poradzi sobie z obsługą takich pacjentów i to tylko w jednym języku.

CZYTAJ TAKŻE

comments powered by Disqus

PARTNER DZIAŁU

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH