Gotowy jest harmonogram związany z ponownym uruchomieniem działalności Okręgowego Szpitala Kolejowego w Krakowie. Jeszcze w tym miesiącu możliwe jest przygotowanie projektu uchwały wstrzymującej likwidację i przesłanie jej do zaopiniowania związkom zawodowym i wojewodzie.
Zgodnie z harmonogramem w maju sprawą zająłby się Sejmik Województwa Małopolskiego. We wrześniu zaplanowano powołanie Rady Społecznej Okręgowego Szpitala Kolejowego, a w październiku – zamiast likwidatora – pojawiłby się dyrektor. Są nawet pieniądze na działalność medyczną, bo na ten rok likwidowany szpital ma kontrakt z Narodowym Funduszem Zdrowia na blisko 390 tys. zł.
– Ponowne uruchomienie działalności medycznej jest bardzo trudne do przeprowadzenia – przyznaje Wojciech Kozak, członek Zarządu Województwa Małopolskiego.
Jednym z problemów może być to, że roszczenia mogliby mieć zwolnieni kilka lat temu pracownicy szpitala kolejowego. Wojciech Kozak nie kryje jednak, że wstrzymanie likwidacji i rozpoczęcie na nowo działalności może okazać się konieczne.
– Związane jest to z nieruchomością przy ul. Olszańskiej, gdzie prowadzimy działalność medyczną, ale nie mamy żadnego tytułu prawnego do gruntu. Na ukończeniu są sprawy dotyczące uwłaszczenia PKP na tym gruncie, który później może być przekazany szpitalowi kolejowemu – wyjaśnia Wojciech Kozak.
Wznowienie działalności byłoby jednak raczej teoretyczne, bo po wstrzymaniu likwidacji przewidywane jest połączenie z Małopolskim Centrum Rehabilitacji Dzieci „Solidarność” w Radziszowie. Reanimowana placówka miałaby, więc na pewno radę społeczną i dyrektora, ale nie wiadomo, czy pacjentów i personel medyczny, bo połączenie może nastąpić dopiero po zamknięciu spraw własnościowych.
Likwidacja Okręgowego Szpitala Kolejowego w Krakowie rozpoczęła się w sierpniu 2005 r. Z decyzją o likwidacji władze Małopolski wstrzymywały się jednak kilka lat i w tym czasie zadłużenie tej placówki znacznie wzrosło. Obecnie dług szpitala, który spadnie na budżet województwa, to ok. 30 mln zł. Część tej kwoty ma pokryć dochód ze sprzedaży budynku szpitala przy ul. Lea. Wcześniej jednak musi być uregulowana sprawa własności gruntu przy ul. Olszańskiej, co ma nastąpić najpóźniej do końca tego roku, ale niewykluczone, że władze województwa będą chciały poczekać trochę dłużej na poprawę koniunktury na rynku nieruchomości.
Nawet, jeśli Okręgowy Szpital Kolejowy wznowi działalność, to wcześniej zrzeknie się prawa do budynku przy Lea. Ale przed tym 30-milionowy dług musi być scedowany na województwo małopolskie, by nie obciążał hipoteki nieruchomości przewidywanej do sprzedaży.

- CZ, 21:04 Łomża: kontrowersyjna była posłanka wróciła do pracy w szpitalu
- CZ, 20:20 Maciej Niedźwiecki pełnomocnikiem ministra zdrowia ds. opieki paliatywnej
- CZ, 20:03 SUM: otwarto edukacyjną salę podań leków dla pacjentów ze stwardnieniem rozsianym
- CZ, 19:02 SMA: sukcesy w terapii, ale czekamy jeszcze na przesiew noworodków i opiekę koordynowaną
- CZ, 18:32 MZ opublikowało nową listę leków zagrożonych brakiem dostępności
- CZ, 18:02 Pomorskie: szpitale marszałkowskie uzgodniły z NFZ wartość ryczałtu na 2020 r.
- CZ, 17:42 Zakopane: zarzuty niegospodarności budzą zdziwienie dyrekcji szpitala i powiatu
- 1 Sondaż CBOS: strażak i pielęgniarka wygrywają w rankingu prestiżu zawodów
- 2 Głos matek: do szpitali, urzędników i mediów trafią wyniki ankiet rodzących z całego kraju
- 3 Badania kliniczne: jest program, będzie ustawa. Otwieramy nowy rozdział?
- 4 Szpitale "przechowalnią" seniorów w czasie świąt. Lekarz: to powszechne
- 5 Rada Programowa HCC 2020: poprawa zdrowia Polaków wymaga współpracy kilku ministerstw
- 6 Spożywanie posiłków w 10-godzinnym "oknie żywieniowym" przynosi dobre efekty zdrowotne
- 7 Sejm ekspresowo zdecydował o przesunięciu z budżetu 2 mld zł na NFZ
Newsletter
Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku
Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze
Follow @rynekzdrowiaRSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych