Kozłowska o infolinii RPP i "graniu pacjentami"

- Jeśli pacjent nie uzyska pomocy lekarza, powinien natychmiast dzwonić na naszą infolinię - powiedziała w środę (31 grudnia) rzecznik praw pacjenta Krystyna Barbara Kozłowska. - Będziemy interweniować i wpływać na świadczeniodawców, by udzielali usług zdrowotnych - dodała.

Kozłowska mówiła, co ma zrobić pacjent w sytuacji, gdy nie uzyska pomocy w swojej przychodni POZ - zgłosić się do nocnej pomocy lekarskiej - która będzie czynna 24 godziny na dobę, w każdy dzień tygodnia - szpitala lub Szpitalnego Oddziału Ratunkowego (SOR) oraz na izbę przyjęć.

Pacjenci będą też mogli jednorazowo skorzystać z porad innego lekarza podstawowej opieki zdrowotnej, u którego nie złożył deklaracji wyboru. Narodowy Fundusz Zdrowia będzie dodatkowo pokrywał koszty takiego świadczenia.

- Jeżeli pacjenci nie otrzymają świadczenia (...), proszę natychmiast dzwonić na naszą bezpłatną infolinię, która jest czynna od godz. 9 do 21 po numerem 800 190 590 - można się dodzwonić z każdego telefonu. Tu będą udzielane informacje, gdzie jest najbliżej położone miejsce, gdzie udzielane są świadczenia lub, gdy będzie odmowa ich udzielenia, pracownicy będą kontaktowali się z placówką i wpływali na świadczeniodawców, by pacjenci otrzymali pomoc - powiedziała Kozłowska.

Jak mówiła, tam pacjenci będą przyjmowani nie przez lekarzy z SOR-u, tylko przez innych lekarzy, "który mają się zająć pacjentami z POZ".

Po fiasku negocjacji z resortem zdrowia Porozumienie Zielonogórskie zapowiedziało, że po 1 stycznia lekarze zrzeszeni w tej organizacji nie otworzą gabinetów podstawowej opieki zdrowotnej (POZ). Oznacza to, że zamknięta może być ponad połowa gabinetów POZ w siedmiu województwach: lubuskim, podlaskim, warmińsko-mazurskim, lubelskim, podkarpackim, opolskim i łódzkim. W tych regionach - jak podaje PZ - do organizacji należy ponad połowa lekarzy POZ.

Według informacji MZ umowy z NFZ na 2015 r. aneksowało 70 proc. lekarzy i 64 proc. placówek POZ.

Kozłowska zaapelowała do lekarzy, by mieli wzgląd na przysięgę Hipokratesa i by kierowali się dobrem pacjentów. Dodała, że liczy na to, iż jeszcze w środę kolejni lekarze podpiszą kontrakty.

- Proszę państwa, nie może być sytuacji, kiedy pacjenci będą dzielić lekarzy na tych, którzy przede wszystkim dbają o ich interes, myślą o tym, by im pomóc i na tych, którzy kierują się interesami ekonomicznymi czy też opłacalnością. Zarówno w państwa interesie, a przede wszystkim w interesie pacjentów jest to, by mieli należny dostęp do świadczeń medycznych - powiedziała.

Według niej nie powinno być tak, że co roku pacjenci są niepokojeni brakiem dostępu do lekarzy rodzinnych. - Lekarz to jest szczególny zawód, lekarz ma misję, lekarz składa przysięgę Hipokratesa, a to do czegoś zobowiązuje. Są zawody, które wymagają szczególnego zachowania i takiego szczególnego zachowania ja też oczekuję w imieniu pacjentów od lekarzy - zaznaczyła Kozłowska.

Według niej do porozumienia można dojść tylko na drodze konsensusu, a nie "grając pacjentami". - Pacjent jest po raz kolejny zakładnikiem. To nie może się powtarzać co roku - podkreśliła.

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

PARTNER DZIAŁU

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.