Kontrolowanie jako część zarządzania

Istota kontroli polega na identyfikacji różnic miedzy ustalonym standardem, czyli założonym stanem przedmiotu kontroli a jego stanem rzeczywistym. Ze wszystkich funkcji zarządzania to właśnie kontrola jest traktowana jak brzydkie kaczątko...

W literaturze poświęca się jej stosunkowo mało miejsca, a w praktyce gospodarczej jest to funkcja najbardziej zaniedbana.

Dlaczego tak się dzieje? Pewnie dlatego, że najczęściej, przy okazji kontroli wychodzą na jaw braki czysto ludzkiego warsztatu komunikacji i empatii. Kontrola to wymaganie, egzekwowanie, ocena. To kontakt z pracownikiem na stopie zawodowej z wykorzystaniem władzy stanowiska. Wykorzystanie władzy w sposób uczciwy i z szacunkiem jest trudne, bo mimo setek książek i artykułów na temat pracy menedżera wciąż pokutuje pierwsze przykazanie menedżera — nie narażać się podwładnym.

Kontrola nie powinna być traktowana po macoszemu, a wręcz przeciwnie. Poznanie procesu kontroli i jego wagi dla całokształtu zarządzania firmą, jaką jest także apteka sprawi, iż utwierdzimy się w przekonaniu, że kontrolę można zrozumieć i wykorzystać dla swoich potrzeb.

Rodzaje kontroli

Wielu teoretyków organizacji i zarządzania ściśle wiąże kontrolę z wykonaniem planów, traktując ją jako pojedyncze działanie kończące jeden cykl a zaczynające drugi, jako chwilę relaksu między „prawdziwą pracą”. Tymczasem zdefiniowanie celów, określenie struktury organizacyjnej oraz jasne sformułowanie zadań i zakresu odpowiedzialności dla każdego kierownika nie zapewnia realizacji tych celów. Tylko systematyczne kontrolowanie może zapewnić osiągnięcie zamierzonych celów długookresowych i krótkookresowych.

Ktoś trafnie porównał ten etap zarządzania do żeglowania po morzu. To tak, jakby kapitan wyprowadził statek z portu i kierował się do innego, ale już na morzu nie sprawdzał miejsca, w którym się znajduje i nie korygował odpowiednio kursu. A przecież burze, prądy morskie, wezwania pomocy lub ataki piratów wpływają na zmiany kierunku rejsu. Dlatego pamiętać należy, że istotą kontroli jest ujmowanie, porównywanie i wyjaśnianie stosunków między dwoma podstawowymi elementami działania ludzkiego: wyznaczeniami i wykonaniami. Wyznaczenia określają pożądany stan działalności i stanowią jednocześnie kryteria jej oceny. Wykonania oznaczają faktyczne działania osób, zespołów, organizacji.

comments powered by Disqus

PARTNER DZIAŁU

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH