Kolejki pacjentów do AOS będą się skracać, ale co z następnymi wizytami Kolejka jest definiowana przez NFZ w oparciu o czas oczekiwania pacjentów pierwszorazowych. Fot. PTWP (zdjęcie archiwalne)

NFZ aż o 296,4 mln zł zwiększył finansowanie świadczeń ambulatoryjnej opieki specjalistycznej, by poprawić do nich dostępność w IV kw. 2018 r. Oddziały NFZ zapewniają, że zapłacą za wszystkich pacjentów pierwszorazowych przyjętych od 1 września, są też premie. O ile może skrócić się czas oczekiwania w kolejkach do AOS?

Oddziały NFZ już przekazują dodatkowe pieniądze świadczeniodawcom na poprawę dostępności do poradni specjalistycznych. Jak informują rzecznicy prasowi oddziałów "odbywa się to zgodnie z priorytetem Ministerstwa Zdrowia, jakim jest skrócenie czasu oczekiwania pacjentów, w tym na wizytę do poradni specjalistycznych - w szczególności pacjentów pierwszorazowych". Poradnie AOS otrzymują też zapłatę za wszystkie nadwykonania za I półrocze 2018 r.

Narodowy Fundusz Zdrowia zapłaci również więcej niepublicznym placówkom ambulatoryjnej opieki specjalistycznej za skrócenie kolejek w wybranych specjalnościach (świadczenia wykonane od 1 września), tam gdzie kolejki są największe.

Warunkiem zastosowania bardziej korzystnego rozliczenia (współczynnik 1,2) jest skrócenie czasu oczekiwania do AOS w "przypadku stabilnym" o nie mniej niż 20 proc., "w stosunku do średniego czasu oczekiwania z okresu sprawozdawczego poprzedzającego bezpośrednio dany okres sprawozdawczy, mierzonego na ostatni dzień okresu sprawozdawczego".

Wysoka poprzeczka
- Każda forma zwiększenia środków dla AOS jest korzystna dla pacjenta - mówi nam Michał Lech, dyrektor zarządzający w Salve Sp. z o.o., sp. k., prowadzącej przychodnie specjalistyczne w Łodzi. Nawiązując do wprowadzonego premiowania przychodni za skrócenie kolejek zauważa: - Jeżeli mamy skracać kolejkę o 20 proc. za okres sprawozdawczy i z tego tytułu otrzymać premię, to zakładam, że uzyskamy oczekiwany efekt w pierwszym, drugim miesiącu, ale potem już nie, bo wyczerpią się możliwości.

Część menedżerów zarządzających przychodniami AOS uważa, że osiągnięcie 20 proc. redukcji średniego czasu oczekiwania będzie trudne do uzyskania.

- Składa się na to wiele czynników. Po pierwsze, rozszerzanie puli grup pacjentów, którzy mają prawo dostępu do poradni bez kolejki. Skutkuje to coraz trudniejszym dostępem do świadczeń dla osób zgłaszających się w normalnym trybie. Po drugie, ciągły wzrost skierowań pilnych wydłuża czas oczekiwania do poradni dla osób w stanie stabilnym - wylicza Aleksandra Laine, dyrektor w Zespole Lekarzy Specjalistów MEDICA w Siedlcach.

Kolejka, czyli pacjenci pierwszorazowi
Kolejka jest definiowana przez NFZ w oparciu o czas oczekiwania pacjentów pierwszorazowych. Tu zapewne NFZ uzyska wyraźną poprawę wskaźników, bo możliwy będzie szybszy dostęp do specjalistów dla pacjentów, którzy po raz pierwszy zapiszą się na wizytę.

FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.

PARTNER DZIAŁU

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.