Karetki na celowniku urzędów celnych

Urzędy celne domagają się podatku akcyzowego za ambulanse sprzedane przed marcem 2009 roku. Wcześniej firmy, które sprowadzały z zagranicy furgonetki i przekształcały je w karetki, przy sprzedaży ich szpitalom i pogotowiom nie naliczały akcyzy.

Tego typu specjalistycznych samochodów na podwoziach pojazdów ciężarowych z przeznaczeniem dla różnych służb wyprodukowano w Polsce tysiące. Przy ich sprzedaży nie naliczano akcyzy. Dopiero znowelizowana w marcu 2009 roku ustawa o podatku akcyzowym nakazała stosowanie kodów celnych przy sprowadzaniu do kraju furgonetek i płacenie akcyzy w przypadku sprzedaży zbudowanych na ich bazie ambulansów.

Przedtem klasyfikowano takie auta według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) i jako pojazdy specjalnego przeznaczenia zwalniano z podatku akcyzowego.

Kary i podatki, jakie grożą teraz każdej z firm zajmujących się zabudową podwozi w okresie 2007, 2008 i pierwsze dwa miesiące 2009 roku idą w miliony złotych; często przewyższają ich majątek. W przypadku W.A.S. Wietmarscher Polska Sp. z o.o., która zabudowuje rocznie około 500 sztuk różnego rodzaju pojazdów (ambulansów reanimacyjnych, wypadkowych, transportowych i neonatologicznych oraz innych samochodów specjalistycznych) zaległe podatki i kary wynoszą około 4,4 mln zł.

Jacek Dominczyk, zastępca prezesa do spraw sprzedaży w firmie Wietmarscher Polska, przewiduje, że dojdzie do upadku branży dostawców karetek pogotowia, co doprowadzi nie tylko do wzrostu bezrobocia, ale także wymusi konieczność sprowadzania do kraju ambulansów z zagranicy.

- W Niemczech są one niemal o połowę droższe. Mamy dwie fabryki w Niemczech, więc wiem, jakie są różnice w cenach - informuje nas Jacek Dominczyk i dodaje, że jego firma dostarczyła ponad 700 karetek reanimacyjnych polskim odbiorcom.

- To może spowodować zniszczenie polskich producentów ambulansów, a w konsekwencji doprowadzić do sprowadzania z zagranicy droższych pojazdów, które do tej pory nie mogły się przebić ze względu na obowiązujące w Polsce procedury przetargowe - opinię naszego rozmówcy potwierdza w Pulsie Biznesu Ireneusz Idziak, dyrektor ds. handlowych w firmie AutoForm.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH