Jak NFZ w Szczecinie skrócił kolejki do świadczeń Czyżby część kolejek do świadczeń w ochronie zdrowia była sztuczna?

Zachodniopomorski oddział NFZ weryfikuje kolejki pacjentów oczekujących na specjalistyczne zabiegi. Dane zdumiewają.

– Dzięki weryfikacji numerów PESEL w systemie informatycznym, możliwe jest monitorowanie i zarządzanie kolejką oczekujących na endoprotezy, zabiegi zaćmy i angioplastykę – podkreśla w rozmowie z portalem rynekzdrowia.pl Małgorzata Koszur, rzecznik zachodniopomorskiego oddziału Funduszu.

Monitoring kolejek dał wymierne rezultaty. Do  endoprotezoplastyki stawu biodrowego z liczby 5 413 weryfikowanych numerów PESEL wykreślono 2134 osoby, które już się zoperowały, lub których dane się powtarzały w kolejkach do różnych świadczeniodawców. Do endoprotezoplastyki stawu kolanowego z listy 3 250 osób, wykreślono 843. Na zabiegi zaćmy, z kolejki liczącej 22 633 osób, po weryfikacji usunięto 10 027.

I (uwaga!) – angioplastyka: do kolejki wpisanych było 1217 osób, a wykreślono 1198 osoby.

Cały proces przebiega w ten sposób, że weryfikacja odbywa się najpierw na poziomie świadczeniodawcy, który porządkuje swoją kolejkę oczekujących, a następnie przekazuje listę do oddziału Funduszu. Ten weryfikuje numery PESEL w systemie informatycznym – jeśli któryś PESEL się powtarza, oddział Funduszu wysyła list do pacjenta z prośbą, by wybrał szpital, w którym operacja ma się odbyć.

Jeśli pacjent nie odpowiada na pismo, za deklaracje wyboru  uznaje się ostatni wpis – pacjent jest o tej zasadzie  informowany w liście. Z pozostałych kolejek jego numer PESEL jest usuwany. Informacja o tym trafia do świadczeniodawców, u których zapisał się na zabieg.

Chodzi o pięć świadczeń, które są weryfikowane po numerach PESEL: usunięcie zwężenia tętnicy wieńcowej (angioplastyka), zabiegi w zakresie soczewki (zaćma), endoprotezoplastyka stawu biodrowego, rewizja po endoprotezoplastyce stawu biodrowego, endoprotezoplastyka stawu kolanowego, rewizja po endoprotezoplastyce stawu kolanowego.

Małgorzata Koszur przypomina, że prowadzenie list oczekujących i przekazywanie na tej podstawie  informacji właściwemu oddziałowi wojewódzkiemu Funduszu jest ustawowym obowiązkiem świadczeniodawcy. Na tej podstawie Fundusz tworzy centralny wykaz informacji o liczbie oczekujących na udzielenie świadczenia opieki zdrowotnej i czasie oczekiwania w poszczególnych oddziałach NFZ.

– Z ustawy wynika też, iż każdy świadczeniobiorca ma prawo zapisać się do jednego świadczeniodacwy, po to samo świadczenie. Ma też obowiązek powiadomić świadczeniodawcę o rezygnacji ze świadczenia – przypomina Koszur.

Z informacji z oddziału NFZ w Szczecinie wynika, że większość pacjentów powiadamia oddział o swoim wyborze. System informatyczny pozwala także wyłowić i usunąć numery PESEL tych osób, które już uzyskały świadczenie, na które czekały.

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.