Jak NFZ w Szczecinie skrócił kolejki do świadczeń Czyżby część kolejek do świadczeń w ochronie zdrowia była sztuczna?

Zachodniopomorski oddział NFZ weryfikuje kolejki pacjentów oczekujących na specjalistyczne zabiegi. Dane zdumiewają.

– Dzięki weryfikacji numerów PESEL w systemie informatycznym, możliwe jest monitorowanie i zarządzanie kolejką oczekujących na endoprotezy, zabiegi zaćmy i angioplastykę – podkreśla w rozmowie z portalem rynekzdrowia.pl Małgorzata Koszur, rzecznik zachodniopomorskiego oddziału Funduszu.

Monitoring kolejek dał wymierne rezultaty. Do  endoprotezoplastyki stawu biodrowego z liczby 5 413 weryfikowanych numerów PESEL wykreślono 2134 osoby, które już się zoperowały, lub których dane się powtarzały w kolejkach do różnych świadczeniodawców. Do endoprotezoplastyki stawu kolanowego z listy 3 250 osób, wykreślono 843. Na zabiegi zaćmy, z kolejki liczącej 22 633 osób, po weryfikacji usunięto 10 027.

I (uwaga!) – angioplastyka: do kolejki wpisanych było 1217 osób, a wykreślono 1198 osoby.

Cały proces przebiega w ten sposób, że weryfikacja odbywa się najpierw na poziomie świadczeniodawcy, który porządkuje swoją kolejkę oczekujących, a następnie przekazuje listę do oddziału Funduszu. Ten weryfikuje numery PESEL w systemie informatycznym – jeśli któryś PESEL się powtarza, oddział Funduszu wysyła list do pacjenta z prośbą, by wybrał szpital, w którym operacja ma się odbyć.

Jeśli pacjent nie odpowiada na pismo, za deklaracje wyboru  uznaje się ostatni wpis – pacjent jest o tej zasadzie  informowany w liście. Z pozostałych kolejek jego numer PESEL jest usuwany. Informacja o tym trafia do świadczeniodawców, u których zapisał się na zabieg.

Chodzi o pięć świadczeń, które są weryfikowane po numerach PESEL: usunięcie zwężenia tętnicy wieńcowej (angioplastyka), zabiegi w zakresie soczewki (zaćma), endoprotezoplastyka stawu biodrowego, rewizja po endoprotezoplastyce stawu biodrowego, endoprotezoplastyka stawu kolanowego, rewizja po endoprotezoplastyce stawu kolanowego.

Małgorzata Koszur przypomina, że prowadzenie list oczekujących i przekazywanie na tej podstawie  informacji właściwemu oddziałowi wojewódzkiemu Funduszu jest ustawowym obowiązkiem świadczeniodawcy. Na tej podstawie Fundusz tworzy centralny wykaz informacji o liczbie oczekujących na udzielenie świadczenia opieki zdrowotnej i czasie oczekiwania w poszczególnych oddziałach NFZ.

– Z ustawy wynika też, iż każdy świadczeniobiorca ma prawo zapisać się do jednego świadczeniodacwy, po to samo świadczenie. Ma też obowiązek powiadomić świadczeniodawcę o rezygnacji ze świadczenia – przypomina Koszur.

Z informacji z oddziału NFZ w Szczecinie wynika, że większość pacjentów powiadamia oddział o swoim wyborze. System informatyczny pozwala także wyłowić i usunąć numery PESEL tych osób, które już uzyskały świadczenie, na które czekały.

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH