HCC: czy medycyna jest biznesem i co powinno być w niej zyskiem? W dyskusji o tym, czy medycyna i biznes powinny iść w parze najwięcej emocji wzbudzało pojęcie zysku. Fot. PTWP

Sesja ''Biznes i medycyna'' podczas Kongresu Wyzwań Zdrowotnych (Health Challenges Congress, Katowice 18-20 lutego 2016 r.) przyniosła gorącą dyskusję o tym, czy medycyna jest biznesem, czy nim być nie powinna. W konwencji pro i kontra swoje argumenty przedstawili Adam H. Pustelnik, prezes zarządu AhProfit Sp. z o.o. oraz prof. Jan Duława, prorektor ds. nauki Śląskiego Uniwersytetu Medycznego.

Jak wskazał prezes Adam H. Pustelnik, światowe wydatki na ochronę zdrowia to 10,4 proc. globalnego PKB, co przekłada się na ponad 8,3 bilionów dolarów.

- To oznacza, że mamy do czynienia z największym przemysłem świata. Taka skala aktywności wymusza pojawienie się zachowań rynkowych i biznesowych. Co więcej, ten rynek bardzo dynamicznie rośnie. Według szacunków firmy Deloitte w 2018 r. osiągnie poziom 9,3 bln dolarów - mówił prelegent podkreślając, że podawane sumy dotyczą wyłącznie medycyny naprawczej, bez profilaktyki, prewencji i rynków zdrowej żywności, suplementów diety i wszystkiego co nazywamy zdrowym trybem życia.

Rynek, czyli biznes
Podkreślił przy tym, że wydatki te są bardzo nierównomiernie rozłożone. Aż 42 proc. ze światowej kwoty na ochronę zdrowia to wydatki Stanów Zjednoczonych. Jeśli wziąć pod uwagę PKB, Amerykanie przeznaczają na ochronę zdrowia 16,2 proc. PKB. Dla porównania - na zbrojenia wydają tylko 4,3 proc. W Europie na zdrowie najwięcej wydają kraje Beneluxu. Polska wydaje na zdrowie poniżej średniej europejskiej.

- Ponieważ mamy do czynienia z największą ilością pieniędzy jakie są na rynku, to ten obszar musi być poddany procesom ekonomicznym, biznesowym. Musi budzić zainteresowanie dużych podmiotów gospodarczych, ale też średnich i mniejszych, które widzą dla siebie szansę zarobienia pieniędzy - podkreślił prezes AhProfit.

Wskazał też, że temu biznesowi sprzyja otoczenie - z jednej strony dążenie do podniesienia standardu życia, z drugiej rośnie grupa ludzi starszych, żyjemy dłużej. Podał, że globalne przychody firm farmaceutycznych w 2016 r. szacowane są na 1,6 bln dolarów. Motorem wzrostu są szpitale z lekami terapeutycznymi stosowanymi w chorobach onkologicznych oraz zakaźnych.

Wartość globalnego rynku SPA to ok. 3,4 bln dolarów. To branża m.in. odżywiania, odchudzania, pielęgnacji i zabiegów zdrowotnych, zabiegów antystarzeniowych. Ten rynek rośnie bardzo dynamicznie.

- W Europie mamy ponad 32 tys. takich ośrodków. Generują one prawie 30 mld dolarów przychodów. Kolejny obszar z tym związany to tzw. turystyka wellness, czyli turystyka uzdrowiskowa, to rynek o wartości 494 mld dolarów. Szacuje się, że w Polsce obecnie 40 proc. przychodów uzdrowisk to usługi komercyjne - wymieniał Pustelnik.

Konkurencja jest zdrowa
Według eksperta, przez biznes w medycynie należy rozumieć zorganizowanie rynku ochrony zdrowia, ujęcie go w pewne ramy. Musi być na nim obecna konkurencja.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.