Gorzów Wlkp.: pacjenci nie wiedzieli o wstrzymaniu zabiegów

Wstrzymywanie planowych zabiegów w końcówce roku staje się regułą. Lecznice wiedzą, że na zapłatę za nadwykonania nie mają co liczyć, więc żeby dalej nie pogrążać się finansowo, przyjmują jedynie chorych w stanach bezpośredniego zagrożenia życia. O powiadomieniu "planowych" pacjentów, że zabiegu nie będzie, zapominają.

Taka sytuacja miała miejsce m.in. w Szpitalu Wojewódzkim w Gorzowie Wlkp., który wstrzymał planowe zabiegi na oddziałach o największych nadwykonaniach. Decyzja obowiązuje od 1 września do 31 października i dotyczy chirurgii ortopedycznej, chirurgii ogólnej, reumatologii, neurochirurgii, neurologii, urologii i oddziale chorób wewnętrznych.

Gazeta Lubuska donosi, że pacjenci z oddziału neurochirurgii (uskarżający się np. na bóle kręgosłupa) o zmianie terminów operacji nie wiedzieli i zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami przyjeżdżali do Gorzowa nawet z odległych miejscowości.

Jak powiedziano nam w szpitalu, dyrektor Marek Twardowski wydał wewnętrzne zarządzenie zobowiązujące ordynatorów i kierowników oddziałów do poinformowanie pacjentów o wstrzymaniu zabiegów i wyznaczeniu nowych terminów. Ponadto 5 września dział organizacji miał przypominać telefonicznie o tym obowiązku. Nie wszystko widać zadziałało, skoro chorych trzeba było odsyłać z kwitkiem. Nie znaleźliśmy też odpowiedniej informacji na ten temat  na stronie internetowej szpitala.

- Nie chcę wypowiadać się na temat tego, kto zaniedbał obowiązku poinformowania pacjentów. Natomiast jeśli chodzi o procedury, to kierownictwo szpitala zrobiło wszystko, co w takich sytuacjach należało uczynić - powiedziała Iwona Horn, asystent dyrektora i dodała, że zarządzenie nie dotyczyło przyjęć w trybie nagłym, chorych w stanach zagrożenia życia i ze schorzeniami nowotworowymi.

- Świadczeniodawca w każdym przypadku odwołania ustalonego wcześniej terminu udzielenia świadczenia zdrowotnego ma obowiązek przekazania pacjentowi informacji o takiej sytuacji - wyjaśniła portalowi rynekzdrowia.pl Karolina Olejnik z Biura Rzecznika Praw Pacjenta.

Wynika to z art. 20 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. 2004 nr 2010 poz. 2135).

Zgodnie z tym przepisem, w razie wystąpienia okoliczności, których nie można było przewidzieć w chwili ustalania terminu udzielenia świadczenia, a które uniemożliwiają zachowanie terminu wynikającego z listy oczekujących, świadczeniodawca informuje pacjenta w każdy dostępny sposób o zmianie terminu wynikającego ze zmiany kolejności udzielenia świadczenia i jej przyczynie. Przepis ten dotyczy również przypadku zmiany terminu udzielenia świadczenia opieki zdrowotnej na wcześniejszy.

Karolina Olejnik stwierdziła, że do Biura Rzecznika Praw Pacjenta skargi dotyczące niepoinformowania pacjenta przez świadczeniodawcę o zmianie terminu udzielenia świadczenia wpływają sporadycznie. - We wszystkich sprawach w tym zakresie Rzecznik Praw Pacjenta wszczyna postępowania wyjaśniające - dodała.

Podobał się artykuł? Podziel się!

CZYTAJ TAKŻE

comments powered by Disqus

PARTNER DZIAŁU

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.