FPP: odejście od outsourcingu usług oznacza wyższe koszty zleceń i niższą efektywność FPP wskazuje, że outsourcing usług jest powszechnie stosowanym rozwiązaniem na całym świecie Fot. Archiwum

Realizacja usług, które do tej pory były outsourcingowane, w ramach in-house wiąże się z większymi nakładami na kadry i zaplecze techniczne. Z tego też powodu, takie rozwiązanie może się po prostu szpitalom nie opłacać - twierdzi Federacja Przedsiębiorców Polskich.

Na mocy kolejnej nowelizacji ustawy Prawo Zamówień Publicznych zamawiający mogą zlecać usługi swoim spółkom-córkom. Oznacza to, że z rynku zamówień publicznych może zniknąć wiele firm, które zajmowały się świadczeniem usług, m.in. utrzymania czystości, cateringowych czy ochroniarskich. Obecnie mogą być one zlecane wewnętrznie.

- Odejście od systemu konkursu ofert może jednak oznaczać wyższe koszty realizacji zamówień i pogorszenie ich jakości. Np. szpitale rezygnując z przetargów będą musiały zwiększyć nakłady zarówno na administrację kadrową, jak i kwestie techniczne, które do tej pory były w gestii firm-wykonawców usług. A to może się po prostu szpitalom nie opłacać. To wykonawca dotychczas płacił za uzyskanie dostępu do nowoczesnych technologii, maszyn i wyszkolonego personelu - mówi Marek Kowalski, przewodniczący Federacji Przedsiębiorców Polskich.

Dodaje, że outsourcing usług jest powszechnie stosowanym rozwiązaniem na całym świecie. Zewnętrznym firmom zleca się wszelkie usługi, które nie są związane z głównym zakres działań danej instytucji. W szpitalach w innych krajach za kwestie związane z czystością, praniem, transportem wewnątrzszpitalnym, ochroną czy wyżywieniem odpowiedzialne są wykwalifikowane podmioty zewnętrzne. To one są zdecydowanie lepiej doświadczone, posiadają odpowiedni sprzęt, technologię czy know-how. Odejście od tego modelu i powrót do usług realizowanych wewnętrznie oznaczać będzie wyższe koszty zleceń i niższą efektywność, a zatem i jakość.

- Outsourcing jest również zdecydowanie wygodniejszą formą realizacji usług. To bowiem wykonawca jest odpowiedzialny za zapewnienie ciągłości realizacji usług, zagwarantowanie zastępstw np. na czas nieobecności czy choroby pracowników. Sam ponosi również koszty zwolnień lekarskich, urlopów, usprawiedliwionych nieobecności czy strajków. Co więcej, zamawiający nie musi ponosić kosztów obsługi personalnej zatrudnionych osób, rekrutacji i szkoleń, badań, odzieży roboczej czy dodatkowych kosztów przeznaczanych przez zakłady pracy na działalność związków zawodowych - podkreśla Kowalski.

CZYTAJ TAKŻE

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH