Dziennikarze i medycyna: a kiedy przyjdą także do mnie, to co mam zrobić? Wcześniej czy później media trafią także do nas... FOT. PTWP

Jak dziennikarze powinni przekazywać informacje o zdrowiu, aby były zrozumiałe dla przeciętnego odbiorcy? W jaki sposób ma zachować się personel szpitala w sytuacji kryzysowej, kiedy do placówki zjadą media? Na takie pytania starali się odpowiedzieć uczestnicy sesji dotyczącej komunikacji w medycynie podczas Kongresu Wyzwań Zdrowotnych (Katowice, 18-20 lutego).

Jak przekonywała - na podstawie analizy zawartości mediów - Ewelina Nazarko-Ludwiczak, ekspert PR w ochronie zdrowia, media nie polują tylko na negatywne wieści, błędy lekarskie itp. Bardzo chętnie podają też pozytywne przykłady funkcjonowania ochrony zdrowia - np. pionierskie zabiegi czy informacje o nowoczesnych technologiach.

Każdy wykonuje swój zawód
- Trzeba natomiast pogodzić się z tym, że dziennikarze pokazują i będą pokazywać złe rzeczy. Każdy, kto decyduje się pracować w ochronie zdrowia musi sobie zdawać sprawę, że jest to bardzo wrażliwa dziedzina i wszelkie sytuacje kryzysowe będą nagłaśniane - zaznacza Nazarko-Ludwiczak.

Zwraca uwagę, że w zdecydowanej większości takich sytuacji dziennikarze dzwonią do dyrektora szpitala lub rzecznika i proszą o wypowiedź. Niestety, bardzo często lecznice stosują wtedy fatalną metodę chowania głowy w piasek.

- Później są pretensje, że „pokazano nas w złym świetle”. A wystarczyło skorzystać z okazji do przedstawienia swoich argumentów. To właśnie sytuacja kryzysowa jest momentem, w którym szczególnie trzeba współpracować z mediami - tłumaczy Ewelina Nazarko-Ludwiczak.

Dodaje: - Poza tym zarządzający szpitalami często podchodzą do mediów z nutą lekceważenia: „Przychodzi do nas dziennikarz, który na temat danej dziedziny medycznej nic nie wie” - słyszę nierzadko opinie środowiska medycznego.

- Otóż dziennikarz ma prawo nie wiedzieć, bo nie jest specjalistą. Trzeba opanować umiejętność przekazania ważnych informacji w przystępny sposób, w miarę możliwości prostymi słowami. Znam wiele osób ze świata medycyny, które potrafią to świetnie robić - przyznaje ekspertka.

Dziennikarz uczy się całe życie
Czy jednak można do końca rozgrzeszać dziennikarzy? - Dziennikarz musi uczyć się całe życie, jak lekarz - stwierdziła Maria Zawała z Dziennika Zachodniego.

- Nie zdarzyło mi się, aby z profesorem nie dojść do porozumienia w kwestii ostatecznego brzmienia wypowiedzi. Zawsze, nawet najtrudniejsze specjalistyczne określenie czy pojęcie można zastąpić przystępnym odpowiednikiem, aby czytelnik, który nie skończył medycyny, zrozumiał, co lekarz ma na myśli - zapewnia Maria Zawała.

comments powered by Disqus

PARTNER DZIAŁU

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.