Dwa pomysły na poprawę jakości w ochronie zdrowia, jeden cel: róbmy swoje, ale dobrze

Akredytacja udzielana przez Ministra Zdrowia i certyfikacja według norm ISO to konkurujące czy uzupełniające się systemy oceny funkcjonowania placówek medycznych? Na takie pytanie starali się odpowiedzieć uczestnicy niedawnej konferencji zorganizowanej w Krakowie przez Rynek Zdrowia.

Zarówno przedstawiciele Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia (prowadzi i koordynuje przeglądy akredytacyjne), jak i Jednostki Certyfikującej IMQ S.A. wskazują na międzynarodowy charakter obu systemów.

Świat postawił na jakość

Prof. Marek Bugdol, auditor wiodący w IMQ przypomina, że system zarządzania ISO 9001 jest międzynarodowym standardem stosowanym już w 190 państwach, a dotychczas wydano ponad 1,5 mln takich certyfikatów. System ten wdrażany jest między innymi w placówkach ochrony zdrowia.

- Ma charakter globalny. Jest wdrażany m.in. w szpitalach w Turcji, Hiszpanii, Holandii, USA, Włoszech, Holandii, Niemczech, Czechach, Słowacji, Szwecji, Malezji, Chinach. To kraje, w których dysponujemy największą liczbą badań dotyczących efektywności tego systemu - mówił prof. Bugdol podczas konferencji "Jakość świadczeń zdrowotnych - zmierzyć i premiować" (Kraków, 19 marca 2014 r.).

Jerzy Hennig, dyrektor Centrum Monitorowania Jakości przypomina z kolei, że akredytacja jest sprawdzonym i uznanym na świecie systemem oceny opieki zdrowotnej, tworzonym od początku w oparciu o doświadczenia szpitalnictwa.

- To usystematyzowany proces zewnętrznej oceny jednostek ochrony zdrowia, prowadzony w oparciu o powszechnie znane oraz opublikowane standardy. Przeglądowi podlega pełne spektrum działalności klinicznej, zarządzania i administracji - wymienia Jerzy Hennig.

Dodaje, że narodowe programy akredytacji placówek medycznych prowadzone są już w ponad 20 krajach Europy. Obecnie program akredytacji szpitali w Polsce obejmuje 221 standardów w 15 działach. 

Nie ma systemów idealnych
Wyliczając korzyści wynikające ze stosowania norm ISO prof. Bugdol przywołał wyniki badań zaczerpnięte z bazy EBSCO, obejmującej ok. 1,5 tys. naukowych czasopism. - W USA stosowanie tych norm przyczynia się do redukcji kosztów i poprawy funkcjonowania sfery organizacyjnej. Udaje się też - w wbrew obiegowym opiniom o ISO, zmniejszyć liczbę dokumentów i biurokrację. W Holandii i innych krajach stwierdzono poprawę bezpieczeństwa pacjentów - wymienia prof. Marek Bugdol.

Zaznacza, że w obszarach typowo medycznych system zarządzania jakością (SZJ) pozwala na uporządkowanie procesów obsługi pacjenta, wzmacnia nadzór nad dokumentami. - Co szczególnie ważne, SZJ wzmacnia świadomość jakości i przyczynia się do dalszego jej doskonalenia, poprawiając kulturę organizacyjną - zaznacza prof. Bugdol.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.