Dr Sierpiński: polskie technologie medyczne komercjalizujmy w kraju Dr Radosław Sierpiński, doradca i pełnomocnik ministra zdrowia ds. utworzenia Agencji Badań Medycznych. Fot. PTWP

Chcemy odejść od powszechnego w ostatnich latach trendu, polegającego na tym, że polscy badacze po stworzeniu u nas np. prototypu urządzenia, docelowo komercjalizują tę technologię w Stanach Zjednoczonych - mówi dr Radosław Sierpiński, doradca i pełnomocnik ministra zdrowia ds. utworzenia Agencji Badań Medycznych.

ABM powinna wpisywać się w ekosystem polskich nielekowych technologii medycznych. W Polsce pojawia się coraz więcej start-upów, a ostatnie raporty analitycznej firmy Deloitte wskazują, że wśród 10 najlepiej rokujących tego typu przedsięwzięć realizowanych na świecie, aż trzy są projektami w dziedzinie biomedycyny, czyli tzw. unicornami.

Inwestorzy chętnie lokują kapitał w takich projektach, które często dotyczą innowacyjnych wyrobów medycznych, czego przykładem są choćby inwestycje takich gigantów jak Google, Apple czy Amazon właśnie w innowacyjne spółki medyczne - mówi dr Sierpiński.

Jestem przekonany, że w ABM będzie miejscem do wspierania wielu nowych rozwiązań nielekowych. Nie wyklucza, że pozytywne wyniki badań prowadzonych przez Agencję - zarówno pod względem efektywności klinicznej, jak i kosztowej oraz przydatności dla pacjentów - będą wskazaniem do tego, aby taka nowa technologia w stosunkowo krótkim czasie została oceniona przez AOTMiT.

Być może dzięki takiej "szybkiej ścieżce" nowe wyroby i rozwiązania znajdą się w również w procesie refundacyjnym, bo będziemy mieć obiektywne, skrojone pod polski system badania.

Chcielibyśmy też, aby ABM stymulowała polską myśl innowacyjną, co pozwoli wreszcie odejść od dość powszechnego w ostatnich latach trendu, polegającego na tym, że polscy badacze po stworzeniu u nas np. prototypu urządzenia, docelowo komercjalizują tę technologię w Stanach Zjednoczonych. Być może wynika to z pewnych ograniczeń legislacyjnych, dlatego pracujemy nad tym, aby zmienić stosowne przepisy, a zarazem pobudzać rozwój w Polsce nowych technologii medycznych, także nielekowych i otworzyć przed nimi transparentną drogę wejścia do naszego systemu opieki zdrowotnej.

Moim celem jest stworzenie, między innymi dzięki działaniom ABM, szerszego pola do rozwijania partnerstwa publiczno-prywatnego w zakresie tworzenia nowatorskich rozwiązań w medycynie. Z jednej strony ważne jest wspieranie naszych ośrodków naukowych w ramach środków publicznych. Z drugiej strony zakładamy, że duże firmy - zarówno obecne na rynku farmaceutycznym, jak i technologii nielekowych - przy stworzeniu odpowiednich warunków, będą skłonne inwestować naprawdę znaczące kwoty w rozwój nowatorskich rozwiązań, ich wdrażanie i komercjalizację w Polsce.

Wydaje się też, że za sprawą ogromnej mnogości wyrobów medycznych w Polsce, ten rynek wymaga w naszym kraju pewnego uporządkowania. Jest bowiem na nim część wyrobów, które nie są już potrzebne ani pacjentom, ani lekarzom. Dlatego weryfikacja rzeczywistego „popytu” polskiego systemu ochrony i jego uczestników na określone technologie medyczne, będzie jednym z kluczowych wyzwań stojących m.in. przed Agencją Badań Medycznych.

Czytaj także: Eksperci: polski rynek wyrobów medycznych wymaga wsparcia i uporzadkowania

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.