Dobry wizerunek szpitala wymaga kompetencji, a nie kosmicznego budżetu Dobre relacje z mediami mogą szpitalom wyjść tylko na dobre; FOT. PTWP

Czy polskim szpitalom potrzebna jest promocja i mozolna praca nad budowaniem marki, skoro chorzy i tak muszą z nich korzystać, a placówki głowią się, jak skracać kolejki oczekujących? Lecznice będące w tzw. sieci otrzymują ryczałt, sporo z nich ma nadwykonania. Czy w takich okolicznościach trzeba jeszcze zabiegać o pacjentów?

To oczywiście prowokujące, a zarazem retoryczne pytania. Rzeczywistość dowodzi, że warto szukać na nie odpowiedzi, bo w naszej ochronie zdrowia wciąż mamy sporo problemów związanych z brakiem odpowiedniej komunikacji - zarówno wewnętrznej, dotyczącej personelu placówek medycznych, jak i zewnętrznej, między innymi odnoszącej się do relacji z mediami.

Zacznijmy od dobrej komunikacji wśród pracowników
- Komunikacja w zagonionym, przepracowanym zespole jest bardzo utrudniona. System opieki zdrowotnej w Polsce nie działa wzorcowo. Niestety, cierpią na tym nie tylko pacjenci, ale także zwykłe międzyludzkie relacje wśród pracowników podmiotów leczniczych - przyznaje dr Tadeusz Urban, prezes Okręgowej Rady Lekarskiej w Katowicach.

Anna Janik, przewodnicząca Okręgowej Izby Pielęgniarek i Położnych w Katowicach zwraca uwagę, że dzisiaj często nie ma stałych zespołów w placówkach medycznych: - Pracujemy w kilku miejscach, różne są też formy zatrudnienia. Dotyczy to zarówno lekarzy, jak i pielęgniarek - zaznacza i dodaje: - Przychodzimy wykonać pewną procedurę, nie zawsze utożsamiając się z danym miejscem pracy.

W takich warunkach nie jest łatwo analizować i na bieżąco rozwiązywać problemy związane np. z konfliktami wśród personelu czy sytuacjami kryzysowymi wynikającymi ze zdarzeń niepożądanych.

- Na jednym ze szkoleń omawialiśmy trwający od pewnego czasu konflikt między chirurgiem a pielęgniarką - instrumentariuszką. W końcu pielęgniarka, zaraz po jednym z zabiegów, negatywnie skomentowała zachowanie doktora wobec niej. Powiedziała to wprost, bez ogródek. Okazało się, że taka szybka reakcja i szczera rozmowa, bez odkładania i zamiatania problemu pod dywan, jest często najlepszym rozwiązaniem. Od tego czasu oboje zgodnie współpracują, stanowiąc bardzo zgraną część zespołu - opisuje Anna Janik.

Dr Tadeusz Urban także zaznacza, że w medycynie nie da się pracować osobno. Lekarze i pielęgniarki muszą mieć do siebie pełne zaufanie, aby skutecznie wspierać się we wspólnym wykonywaniu zadań.

- Kiedyś personel w szpitalu był liczniejszy niż obecnie, pracowaliśmy w dużych zespołach. Mieliśmy też więcej czasu. Dzisiaj borykamy się ogromnym deficytem kadr. Często lekarz cały dzień jest na bloku operacyjnym i nie ma nawet czasu, by zapytać pielęgniarek, czy wykonały wcześniejsze zlecenia, czy wystąpiły jakieś problemy itd. - mówi prezes Okręgowej Rady Lekarskiej w Katowicach.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.