Dobra zmiana? Kontrole NFZ mają być krótsze i mniej opresyjne Kontrole powinny być krótsze, bardziej treściwe i wskazywać na to, co szpital lub przychodnia powinny poprawić w swoim funkcjonowaniu. Fot. PTWP

Jest rzeczą oczywistą, że płatnik musi kontrolować jak są realizowane przez niego kontraktowane świadczenia. Jednak cel i sposób wykonywania kontroli przez Fundusz budził często sprzeciw. Nowy prezes NFZ zapowiedział zmiany - kontrole mają być krótsze i bardziej prewencyjne.

Dotychczasowe kontrole NFZ nierzadko wzbudzały protest kontrolowanych - ze zrozumiałych względów raczej cichy. W praktyce, mimo że wiele spraw związanych z kontrolami Funduszu kończyło się w sądzie, który często rozstrzygał na korzyść świadczeniodawcy, to generalnie „pójście na udry” z wszechwładnym, trzymającym pieniądze Funduszem, było mało opłacalne.

Tylko w 2015 roku oddziały Funduszu przeprowadziły 2095 kontroli u świadczeniodawców, z czego 1024 planowych, a 1071 doraźnych. Te ostatnie przeprowadzane są m.in. na skutek donosów, doniesień prasowych, zawiadomień. Najwięcej kontroli przeprowadzono w szpitalnictwie (679), następnie w lecznictwie ambulatoryjnym (361), POZ (274) oraz leczeniu stomatologicznym (260).

Skutkiem tych pond 2 tys. kontroli przeprowadzonych przez inspektorów Funduszu był „przychód” płatnika w wysokości bez mała 136 mln zł. Czyli na jedną kontrolę przypadło - statystycznie licząc - prawie 65 tys. zł zwracanych przez świadczeniodawców do kasy NFZ. Ile z tych pieniędzy, na skutek decyzji sądów, wróciło lub może wrócić (ze względu na przewlekłość postępowań sądowych) do świadczeniodawców, raport Funduszu dotyczący kontroli przeprowadzonych w 2015 roku już nie ujmuje.

Często świadczeniodawcy odnosili wrażenie, że opresyjne kontrole Funduszu były dodatkowym źródłem wpływu pieniędzy do kas oddziałów, bo nikt w nich nie ukrywał, że są one ponownie redystrybuowane na kolejne świadczenia.

Kary niewspółmierne do przewinień
Jak podkreślają dyrektorzy placówek medycznych, często Fundusz kontroluje "to, co chce i co może przynieść mu korzyści w postaci kar". Według nich są to także obszary, które nie mają wpływu, na jakość wykonywanych świadczeń. Wysokość kar natomiast jest niewspółmiernie wysoka do przewinień.

- Kara procentowo zależy od wielkości kontraktu, a nie od wartości zakwestionowanych nieprawidłowości. Na przykład, jeżeli wartość stwierdzonych nieprawidłowości NFZ wycenia na 1000 zł to kara jest w wysokości 30 tys. zł. Wygląda to tak jakby płatnik chciał zarabiać na szpitalach - stwierdza Bogusław Poniatowski, dyrektor Uniwersyteckiego Szpitala Klinicznego w Białymstoku.

- Problemem przede wszystkim jest to, że kontrole w żaden sposób nie są nastawione na prewencję. Mają zasadniczo charakter opresyjny. Jednym słowem ich zadaniem jest wykrycie jak największej liczby nieprawidłowości, a co się z tym wiąże, nałożeniem wysokich kar finansowych oraz żądaniem zwrotu funduszy za wykonane świadczenia - stwierdza Barbara Bulanowska, dyrektor Szpitala Uniwersyteckiego w Krakowie.

comments powered by Disqus

PARTNER DZIAŁU

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.