Utrata zaufania, kary finansowe, czy nadszarpnięta reputacja to tylko część strat, które mogą być konsekwencją zachowań korupcyjnych i nieetycznych. Tak wysokiej ceny nie chciałoby ponosić żadne szanujące się przedsiębiorstwo.

Utrata wizerunku może być bardziej bolesna w skutkach niż kary finansowe, a pełna odbudowa zaufania może okazać się wręcz niemożliwa. Podmiot naznaczony korupcją szybko traci zarówno w oczach partnerów biznesowych, klientów, jak i pracowników.

Polityka compliance, odpowiednio wprowadzona, pomaga kontrolować sytuację i zapewnia podmiotowi działanie zgodnie z obowiązującym prawem, standardami etycznymi i normami. Eliminuje tym samym szereg ryzyk, w tym zagrożenia korupcyjne.

Nieodzowny element zarządzania firmą
Obecnie, wiele firm, organizacji i przedsiębiorstw postrzega politykę compliance, jako nieodzowny element zarządzania firmą. Narzędzia będące częścią polityki compliance (tj. kodeksy etyczne, regulaminy itp.) staja się coraz bardziej powszechne i zyskują na znaczeniu. W świecie biznesu coraz częściej spotykamy regulacje dotyczące m.in. kontaktów z klientami, zgłaszania nadużyć wewnętrznych czy konfliktów interesów.

Jednak w ochronie zdrowia, polityka compliance, to wciąż nowość, która zyskuje na popularności znacznie wolniej niż w innych sektorach. Nie oznacza to jednak, że w tej branży nie ma dla niej miejsca. Wręcz przeciwnie. Podobnie jak inne sektory, ochrona zdrowia narażona jest na występowanie zachowań zabronionych prawem, czy też sprzecznych z normami etycznymi i społecznymi.

Również w ochronie zdrowia mamy do czynienia ze skomplikowanymi i rozrzuconymi po różnych aktach prawnych regulacjami, w których niejednokrotnie gubią się zarządzający placówkami.

W przypadku podmiotu leczniczego, utrata reputacji i zaufania, jest równie, a nawet bardziej szkodliwa niż w przypadku firmy. Z punktu widzenia społecznego, głównym zadaniem jednostki ochrony zdrowia jest leczenie i ratowanie ludzkiego życia.

Projekt MedKompas
Zatem każdorazowe zachowanie niezgodne z prawem, etyką czy standardami moralnymi, jest w tym przypadku bardziej napiętnowane, niż w przypadku firm i innych podmiotów, których działalność z góry określa się jako zarobkową. Zatem ochrona zdrowia to obszar, w którym polityka compliance powinna znaleźć swoje miejsce i powszechne zastosowanie.

Wychodząc naprzeciw tym potrzebom, Ogólnopolska Izba Gospodarcza Wyrobów Medycznych POLMED, w ramach projektu MedKompas, przy współpracy z redakcją Rynku Zdrowia zorganizowała dwie debaty poświęcone roli polityki compliance w sektorze ochrony zdrowia.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH