Dla kogo był ten ranking szpitali? Ewa Borek z fundacji My Pacjenci. Fot. Archiwum

Lektura najnowszego rankingu szpitali, wykonanego ogromnym nakładem pracy m.in. Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia, zainspirowała mnie do postawienia pytania: czy pacjent skuszony wysoką pozycją wymienionych szpitali powinien się w nich leczyć.

Głód informacji o tym gdzie warto się leczyć jest w Polsce bardzo duży. To obok ograniczeń w dostępie do świadczeń najpoważniejszy problem naszej ochrony Zdrowia - zauważa Ewa Borek, prezes fundacji MY Pacjenci.

Jaki szpital byłby najlepszy, gdyby rankingi tworzyli pacjenci? Pacjent poszukujący pomocy chce znać odpowiedź na 3 bardzo proste, ale kluczowe dla niego pytania:

1. Gdzie znajdzie placówkę najskuteczniej leczącą interesujący go problem zdrowotny?
2. Jak długo będzie musiał na leczenie czekać w kolejce oczekujących?
3. Ile będzie musiał za leczenie zapłacić I czy dopłaci z własnej kieszeni?

Tymczasem ranking szpitali został opracowany na podstawie odpowiedzi udzielanych przez dyrektorów i personel szpitali na 17 stronach. Odpowiada raczej na pytanie dotyczące sprawności zespołu zarządzającego szpitalem i zapewne ma duże wizerunkowe znaczenie w środowisku świadczeniodawców.

Dla pacjenta jego przydatność nie jest jednak duża. Nie dowie się np., gdzie najskuteczniej w Polsce są leczone nowotwory prostaty. Nie dowie się także, czy szpital jest bezpieczny, choć tak właśnie jest ranking zatytułowany.

Jest w rankingu CMJ kilka pytań, na których odpowiedzi, gdyby nie były zagregowane w zbiorczy wynik i gdyby były obiektywnie weryfikowane, a nie oparte na opiniach własnych dyrekcji, mogłyby podpowiedzieć pacjentowi czy w danym szpitalu warto się leczyć.

Chodzi o następujące problemy:

Czy w szpitalu prowadzono regularnie (przynajmniej raz do roku) badania satysfakcji pacjentów w ostatnich trzech latach? Szkoda, że autorzy już nie pytają o rzecz najważniejszą - jakie były wyniki tych badań satysfakcji pacjentów.

Proszę podać liczbę i sumę zasądzonych odszkodowań dla pacjentów w 2013 roku. Nie pada jednak pytanie, czy zostały one wypłacone poszkodowanym.

Proszę podać wskaźnik zakażeń szpitalnych w 2013 r. Czy można ufać danym dotyczącym zakażeń szpitalnych podawanym przez dyrekcję szpitali? Takimi danymi dysponuje NFZ. Dlaczego nie skorzystano w rankingu z publicznych baz danych w tej sprawie?

Czy w ciągu ostatnich dwóch lat przeprowadzono badanie satysfakcji personelu?

Warto zaznaczyć, że w Wielkiej Brytanii jednym z ocenianych parametrów uwzględnianym w rankingu szpitali jest pytanie skierowane do personelu medycznego - czy poleciłbyś placówkę, w której pracujesz swoim znajomym lub rodzinie? Tego w polskim rankingu zabrakło, a to dla pacjentów bardzo wymowny wskaźnik jakości i bezpieczeństwa szpitala.

comments powered by Disqus

PARTNER DZIAŁU

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.