Panuje model paternalistyczny
Według Chrostowskiego, nadal pokutuje negatywne postrzeganie organizacji pacjentów. Spogląda się na nie pod jednym tylko kątem: że są roszczeniowe, że występują w imieniu swoich podopiecznych i że ich oczekiwania będą generować koszty dla państwa. 

- Taka logika występuje, gdy polityka zdrowotna polega na oszczędzaniu oraz prowadzeniu dialogu handlowo-finansowego państwo-firma. Wtedy nie ma miejsca na czynnik społeczny. Sami decydenci twierdzą, że udział pacjentów w negocjacjach nie ułatwia podejmowania decyzji. Bo wtedy ma się do czynienia nie tylko z danymi na papierze, ale z realnym, chorym człowiekiem. Rugowanie organizacji pacjenckich z dialogu jest pewną metodą na to, by ułatwić sobie proces negocjacyjny i podejmowania decyzji - uważa prezes Koalicji.

Jak przekonują przedstawiciele organizacji, obie strony muszą rozumieć korzyści dialogu. Strona publiczna do tej pory nie za bardzo miała okazję doświadczyć pozytywnych stron wynikających z wysłuchania się w potrzeby pacjentów. Dialog miał charakter formalny, bez faktycznego zagłębiania się w potrzeby pacjentów.

Administracja nie doświadczyła jeszcze tego, że najlepszym gwarantem dobrej jakości prawa, które łatwo się wprowadza, jest wysłuchanie potrzeb społecznych i wytyczenie ram prawnych i drogi działania na podstawie, tego co mówią ludzie. A same organizacje?

- Też dojrzewają i ewoluują, ale spójrzmy równocześnie, z jakiego punktu wyjściowego startują. Jesteśmy głęboko osadzeni w modelu paternalistycznym relacji lekarz-pacjent. To sprawia, że pacjent jeszcze nie jest partnerem w relacji ze swoim lekarzem. Partnerstwo z administracją publiczną jest kolejnym krokiem. Musimy na to jeszcze poczekać - uważa Ewa Borek.

Ocenia, że w Polsce pacjentom jest szczególnie trudno zdobyć się na tzw. empowerment, czyli pokazanie swojego zaangażowania w relacji z lekarzem.

- W Holandii, gdzie ten poziom jest bardzo wysoki, jest ściśle skorelowany z prawem wolnego wyboru: świadczeniodawcy, ubezpieczyciela, lekarza. W Polsce chory nie ma wyboru. System nie jest zorientowany na pacjencie, ale przede wszystkim na płatniku, w drugiej kolejności na świadczeniodawcy. To jest oś systemu, a pacjent jest satelitą krążącym wokół. Potrzebne są zmiany systemowe i wtedy dopiero pacjent będzie partnerem lekarza w terapii i administracji publicznej w dialogu społecznym - podsumowuje prezes Borek.

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.