Sytuacji pacjenta nie poprawiają też trudne relacje chorego z personelem medycznym, który nie potrafi umiejętnie rozmawiać, doradzać i pomagać.

- To, co najczęściej słyszymy od rodziców dzieci i małoletnich, którymi zajmuje się Fundacja, to trudność w uzyskiwaniu informacji, np. o możliwości leczenia za granicą. Ponadto lekarze nie traktują poważnie pacjentów, którzy bardzo często mają o swojej chorobie ogromną wiedzę. Jeszcze większy problem występuje, gdy partnerem jest 16-latka, dużo bardziej dojrzała ponad swój wiek metrykalny, z uwagi na doświadczenia ciężkiej choroby - dodaje prezes.

Trudny jak lekarz?
W opinii prezes Fundacji Iskierka, lekarze nie traktują ich jako partnerów.

- Nawet rozmawiam z lekarzem językiem korzyści, to spotykam się z murem, a czasami z dosadnym daniem do zrozumienia, kto tu jest lekarzem. Podczas konsultacji podopiecznych we Włoszech, pierwsze pytanie lekarki dotyczyło tego, jakie widzimy objawy, bo to opiekun jest najlepszym ekspertem. To inaczej ustawia relacje i umożliwia dialog - mówi Jolanta Czernicka-Siwecka.

Jak dodaje, dla polskiego personelu medycznego trudny pacjent to taki, który ma wysoką wiedzę i jest zaangażowany, bo jest kłopotliwy i w odczuciu lekarza podważa jego autorytet oraz taki z niską wiedzą i niewielkim zaangażowaniem.

- Kiedy zaczynam rozmawiać z polskimi lekarzami na temat empatii, umiejętności komunikowania się, aktywnego słuchania, to słyszę, że to nie jest nauka. Dlatego warsztaty w tym zakresie sprawiają lekarzom duży problem. Bo wtedy muszą zmierzyć się z własnym myśleniem, otwartością na zmiany. Może zatem nie ma trudnych pacjentów, ale za to są trudni lekarze? - pyta prezes fundacji.

Problemy w relacji pacjentów ze środowiskiem medycznym uwidoczniły się również podczas prac nad pakietem onkologicznym.

- Środowisko w sposób krytyczny oceniło sposób konsultacji pakietu, m.in. dlatego, że każda z grup lekarzy przedstawiała swoją koncepcję. Spytano więc pacjentów o ich oczekiwania. Odpowiedzieliśmy: maksymalny czas oczekiwania, zintegrowana opieka nad pacjentem, koordynacja leczenia. Teraz uczestniczymy w ocenie tego pakietu. Konsultacje pacjentów oceniam bardzo pozytywnie, przy bardzo negatywnym odbiorze środowiska lekarskiego. Wreszcie zacznijmy mówić o służbie zdrowia oczami pacjenta, oddolnie, a nie oczami NFZ, lekarzy, ekspertów - apelował Szymon Chrostowski, prezes Polskiej Koalicji Pacjentów Onkologicznych.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.