Celem pożyczki z ARP nie była spłata komorników

Z uwagą przeczytałem informacje o restrukturyzacji Szpitala Uniwersyteckiego im. A. Jurasza w Bydgoszczy w portalu rynekzdrowia.pl. Jednak ze względu na znaczenie, jakie ma Państwa portal dla naszej branży chciałbym wyjaśnić, że celem pożyczki z ARP nie była spłata komorników - pisze w liście do redakcji Rynku Zdrowia Jarosław Kozera*.

Poniżej publikujemy obszerne fragmenty listu. Jarosław Kozera odnosi się w nim do tekstu: Bydgoszcz: oszczędności i restrukturyzacja w szpitalu im. Jurasza

Pożyczka z Agencji Rozwoju Przemysłu miała charakter pożyczki restrukturyzacyjnej. (…) Opracowano plan restrukturyzacji szpitala. Plan zakładał zrównoważenie przychodów i kosztów w kilka lat po jego wdrożeniu.

Sytuacja finansowa Szpitala Uniwersyteckiego im dr. A Jurasza w Bydgoszczy na początku 2010 roku była katastrofalna. Zobowiązania wymagalne na dzień 31 maja 2010 r. wynosiły 100,5 mln zł (wszystkie kwoty podajemy w zaokrągleniu do jednego miejsca po przecinku - uwag. red.), w tym zasądzone nakazem zapłaty 24 mln zł. (…)

Z uwagi na bardzo trudną sytuację finansową Szpitala nieterminowo odprowadzane były zobowiązania publiczno-prawne (przede wszystkim składki ZUS), wypłaty kontraktów personelu medycznego były realizowane częściowo i nieterminowo. Windykowane przez komorników nakazy sądowe dużych wierzycieli, spowodowały całkowity brak płynności finansowej Szpitala. (…)

Zaproponowano mi objęcie stanowiska kierownika jednostki. Postawione przeze mnie cele dotyczyły: zbilansowania przychodów i kosztów, restrukturyzacji zadłużenia w celu obniżenia kosztów jego obsługi, uzyskania trwałej płynności finansowej.

Menedżerowie klinik i nie tylko
(…) Inicjatywy programu zmian wymagały określenia przyczyn pogarszającego się wyniku szpitala w latach 2007-2010 i podjęcia działań w ramach programu restrukturyzacji po 2010 roku.

Jedną z przyczyn był brak zainteresowania kadry kierowniczej podnoszeniem efektywności ekonomicznej. Dlatego powołano menedżerów klinik, dzięki czemu zarząd posiadał rzetelne informacje.(...) Kierownik kliniki decydował o procesie terapeutycznym, a menedżer o zaangażowanych materiałach i godzinach pracy personelu. Złamano przez to monopol władzy i wiedzy kierowników klinik.

Brakowało informacji zarządczej. Aby to zmienić zintegrowano sieci komputerowe, stworzono program dla części medycznej, wdrożono upgrade części administracyjno-finansowej i zintegrowano te programy, co pozwoliło na tworzenie autorskich zestawień statystycznych.

comments powered by Disqus

PARTNER DZIAŁU

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH