Ambulatorium kontra pogotowie, czyli wzajemne odsyłanie nocnego pacjenta

Wprowadzonemu 1 marca br. systemowi nocnej i świątecznej pomocy lekarskiej zarzucano dotychczas, że powoduje ograniczenie dostępności, gdyż NFZ zredukował liczbę punktów udzielających pomocy. Okazuje się, że jego słabą stroną jest również brak precyzyjnego podziału obowiązków z pogotowiem.

Gazeta Wyborcza opisuje historię pacjenta wypisanego ze szpitala, któremu w nocy z 16 na 17 sierpnia zatkał się cewnik. Jest mieszkańcem Krakowa, a więc miasta, w którym funkcjonują szpitale, pogotowie ratunkowe, przychodnie itp.

Nikt nie chciał mu jednak udzielić pomocy, mimo że miał wysoką gorączkę z krwiomoczem, co zdaniem cytowanego urologa wskazuje na ostre zapalenie, a ”przy zatrzymaniu moczu już tylko krok dzielił pana Józefa od sepsy, niewydolności wielonarządowej oraz śmierci”.

Pogotowie odmówiło przyjazdu i poleciło zadzwonić do ambulatorium opieki całodobowej. Lecz i tam odmówiono mu pomocy. Uratowało go, po kliku telefonach, Krakowskie Pogotowie Ratunkowe, które upiera się, że w omawianym przypadku pacjent powinien uzyskać pomoc z podstawowej opieki zdrowotnej lub nocnej i świątecznej, gdyż wymiana cewnika wraz z wizytą domową należy do ich zadań.

Gazeta Wyborcza wskazuje także, że w przypadku urazu bądź nagłego pogorszenia stanu zdrowia opiekę znaleźć można w Szpitalnym Oddziale Ratunkowym. W oparciu o zebrane i różniące się opinie nie rozstrzyga się jednak, która z wielu instytucji powinna ostatecznie zareagować.

Więcej: www.gazeta.pl

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

PARTNER DZIAŁU

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.