Zjadamy za dużo leków bez recepty. Czy zakazać ich reklamy? Leki to nie cukierki... Fot. archiwum

Podczas niedawnego posiedzenia sejmowej Komisji Ustawodawczej padł pomysł zakazu reklamy leków OTC. Zjadamy ich coraz więcej, bo - jak twierdzą farmaceuci - popyt na nie jest sztucznie kreowany. Co więcej, bywa, że reklamy mijają się z prawdą. Czy prohibicja na reklamy leków OTC miałaby sens?

Z raportu firmy Kantar Media wynika, że w 2015 roku rynek reklamy leków bez recepty był największym rynkiem reklamy w Polsce. Firmy z branży farmaceutycznej wydały 4,3 mld zł: w telewizji 2,82 mld zł, w stacjach radiowych 1,12 mld zł, w gazetach i magazynach 0,36 mld zł. 

Niepokoją nie tyle ogromne wydatki na reklamę leków OTC, co jej skutki. - Niedopuszczalne jest trwanie w sytuacji, z którą mamy do czynienia obecnie, a wręcz słabości państwa względem reklamy, która ewidentnie niesie treści fałszywe czy wręcz szkodzi odbiorcom - mówił niedawno w wywiadzie  dla rynkuaptek.pl wiceminister Krzysztof Łanda.

Wiceminister wystąpił z pomysłem zakładającym prawo karania wysokimi mandatami, również po długim czasie od zaprzestania danej serii reklamy, podmiotów odpowiedzialnych za fałszywe treści przekazywane w mediach.

Magia reklamy
Jeszcze dalej poszli posłowie podczas niedawnego posiedzenia sejmowej Komisji Ustawodawczej. Parlamentarzyści niemal jednomyślnie stwierdzili, że z punktu widzenia skutecznej opieki zdrowotnej istotne jest nie to, czy apteki mogą się promować, czy nie. Prawdziwym problemem jest rozrastający się biznes promocji leków.

Poseł PiS Stanisław Pięta (a popierają go inni klubowi koledzy) oświadczył, że należy się zastanowić nad wprowadzeniem zakazu reklamy leków i suplementów.

Podobnie wypowiadał się Zbigniew Niewójt, p.o. GIF. - Konieczne jest co najmniej radykalne ograniczenie możliwości reklamy suplementów i leków sprzedawanych bez recepty, a nawet wprowadzenie całkowitego zakazu - przyznawał.

Zapytaliśmy ekspertów czy wprowadzenie zakazu reklamy leków OTC wyszłoby Polakom na zdrowie.

Zwolennicy takiego rozwiązania podkreślają, że łatwa dostępność leków bez recepty na stacjach benzynowych i w sklepach pozwala prowadzić samoleczenie, ale rodzi też niebezpieczeństwo użycia medykamentów i suplementów diety poza kontrolą lekarza czy farmaceuty, co może prowadzić do niewłaściwego stosowania dawek lub interakcji z innymi już przyjmowanymi specyfikami.

Niektórzy pacjenci ulegają też magii reklamy - do tego stopnia, że w przyjmowanych lekach widzą panaceum na trapiące ich dolegliwości.

A może kontrreklama
- Nie sprawdzałem, czy na wprowadzenie zakazu reklamy leków OTC pozwalają regulacje unijne - mówi nam Marek Balicki, były minister zdrowia i dodaje, że raczej poszukiwałby rozwiązania w postaci wprowadzenia ograniczeń i stosowania obecnego prawa, zamiast tworzenia nowego.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH