Zdarza się, że pacjenci zostają ofiarami "porady marketingowej" Dr Jarosław Woroń; FOT. PTWP

- W Polsce rośnie liczba pacjentów, którzy przyjmują leki przeciwbólowe, ale nie odnoszą z tego korzyści - mówi w wywiadzie dla Rynku Zdrowia dr Jarosław Woroń, farmakolog kliniczny z Zakładu Farmakologii Klinicznej CM UJ oraz Szpitala Uniwersyteckiego w Krakowie, członek zarządu Polskiego Towarzystwa Badania Bólu.

Rynek Zdrowia: - Od października br. przeciwbólowy Ketonal 50 mg (ketoprofen) jest dostępny bez recepty. Na rynku jest już wiele leków OTC do stosowania w przypadkach bólu. Czy na tej liście był potrzebny kolejny produkt?
Dr Jarosław Woroń: - Ideą indywidualizacji farmakoterapii jest stworzenie większej dostępności do różnych produktów. Trzeba pamiętać, że każdy z nas jest inny, ma inne uwarunkowania genetyczne, które wpływają na efektywność i skuteczność, jeśli chodzi o leczenie bólu. Każdy z nas ma również inne doświadczenia z zastosowania danego leku oraz przekonania, a zatem wiarę w jego działanie, co też nie jest bez znaczenia.

W prawidłowej farmakoterapii chodzi o to, by doprowadzić do wyboru najlepszego leku dla konkretnego pacjenta, a wybór ten powinien uwzględniać czynniki istotne dla działania leku, a więc ryzyka wystąpienia działań niepożądanych czy chorób współistniejących. Pacjent ma otrzymać lek najbardziej zbliżony - w rozumieniu efektywności klinicznej i bezpieczeństwa - z objawami, z jakimi się zgłasza.

Oczywiście mówimy tu o sytuacji, gdy produkty dostępne są w aptekach, a nie w szerokiej dystrybucji, np. na stacjach benzynowych. Mowa jest bowiem o lekach, które zastosowane w niewłaściwy sposób, w niewłaściwej dawce, w niewłaściwych odstępach czasu, mogą spowodować działania niepożądane. Dlatego w ich przypadku należy pytać i prosić farmaceutów o personalizowaną poradę w stosunku do konkretnego bólu, konkretnej sytuacji, w której chcemy lek zastosować. Oczywiście należy również informować farmaceutę o innych stosowanych lekach, suplementach, lekach roślinnych, a także czynnikach, które mogą wpływać na ryzyko powikłań.

- Wynika z tego, że w bezpiecznym stosowaniu leku kluczowa rola farmaceuty?
- Jako członek Zarządu Polskiego Towarzystwa Badania Bólu wyrażam nadzieję, że jeżeli pacjent uzyskuje poradę w aptece, to ta porada absolutnie nie powinna być poradą marketingową, tylko poradą o charakterze terapeutycznym, klinicznym uwzględniającym jak największą skuteczność przy minimalizacji ryzyka wystąpienia powikłań. Nie ma czegoś takiego, jak lek dla każdego.

Niestety, w warunkach polskich, często spotykamy się z takimi sytuacjami, które dotyczą tzw. porady marketingowej, czyli pacjent otrzymuje lek na objaw, z którym się zgłasza, ale niewłaściwy z punktu widzenia tego, jakie inne leki przyjmuje i z powodu jakich innych chorób jest leczony. Warto pamiętać, że wielochorobowość stanowi istotny czynnik ryzyka wystąpienia objawów niepożądanych i nieskuteczności leczenia. Tutaj należy absolutnie to rozróżnić.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.