W poprzednich numerach "Poradnika Aptekarskiego" była mowa o zakupie zamierzonym oraz o zakupie zastępczym. Z zakupem zamierzonym mamy do czynienia wtedy, gdy przychodzący do naszej apteki pacjent nie godzi się na żadne zamiany. Zakup zastępczy - gdy pacjent wyraża chęć odstąpienia od swojego pierwotnego zamiaru i decyduje się na inny zakup.

W tej części omówimy cechy i zalety zakupu dodatkowego. Prowadząc nasze apteki, oprócz działań marketingowych wspierających sprzedaż, musimy także zadbać o udoskonalenie procesu sprzedaży tak, aby pacjentowi ułatwić przebieg procesu zakupowego.

Zakup dodatkowy jest tym rodzajem zakupu, w którym farmaceuta odgrywa znaczącą rolę. Pacjent przychodzi do apteki z zamiarem zakupu konkretnego preparatu. I do tego momentu można pomyśleć, iż mamy do czynienia z zakupem zamierzonym. Pacjent dokładnie wie, czego potrzebuje do zaspokojenia swojej potrzeby, ale jednocześnie bardzo często w trakcie rozmowy o wspomnianym preparacie wyraża chęć posiadania produktu dodatkowego.

Z jakichś powodów nie jest jednak pewien swojego wyboru lub sam nie potrafi podjąć decyzji o zakupie. Nie zwraca się do nas bezpośrednio z prośbą o pomoc, ale z informacji czy nawet z zachowania możemy wywnioskować chęć zakupu czegoś jeszcze. Takie zachowanie powinno być dla nas sygnałem do działania.

Rola farmaceuty polega tu na fachowym doradztwie oraz takim przeprowadzeniu sprzedaży, aby pacjent wyszedł usatysfakcjonowany a przede wszystkim w przekonaniu, iż dokonał dobrego zakupu.

Mogą też mieć miejsce sytuacje, w których pacjent przychodząc do apteki nie zawsze ma wybrany konkretny preparat, który chce nabyć. Wie, że potrzebuje przykładowo "coś na przeziębienie", ale konkretnie nie podaje nazwy specyfiku.

W tym przypadku farmaceuta ma niemałe pole do popisu. Słysząc tak ogólne hasło, może oprócz produktu podstawowego, który kompleksowo będzie łagodził lub usuwał skutki przeziębienia, polecić także 2-3 produkty dodatkowe. Najczęściej będą one uzupełnieniem tego głównego.

Do wyboru mamy przecież preparaty z witaminą C, rutyną, wapno, preparaty wielowitaminowe, herbatki ziołowe i wiele innych. Ważne, żeby pacjenta nie zarzucić propozycjami, gdyż w natłoku informacji może poczuć się zagubiony i albo zrezygnuje z zakupu dodatkowego, albo ograniczy się do szybkiego wybrania jednego preparatu.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.