
Na przestrzeni czterech lat obowiązywania całkowitego zakazu reklamy aptek okazało się, że generuje on coraz większe absurdy, nie mając jakiegokolwiek pozytywnego przełożenia na bardziej efektywną opiekę nad pacjentem - pisze Katarzyna Sabiłło, prezes Fundacji Lege Pharmaciae, w ripoście do komentarza prezesa NRA.
W odpowiedzi na komunikat Naczelnej Izby Aptekarskiej o sygnaturze L.dz. P-163/2016 z dnia 5 kwietnia br., dotyczący bezpośrednio mojej wypowiedzi w audycji radia TOK FM ("E-zdrowie – najwcześniej w 2020 r." 30 marca br.) na temat opieki farmaceutycznej w Polsce, pozwolę sobie odnieść się do zawartego w nim komentarza Pani Prezes Elżbiety Piotrowskiej-Rutkowskiej.
W Komunikacie napisano, że "w wyniku nieznajomości przedmiotu lub celowej próby wprowadzenia odbiorców w błąd" utożsamiam jakoby usługę farmaceutyczną w postaci opieki farmaceutycznej z niedozwoloną reklamą aptek i ich działalności, realizowaną w formie Programu Opieki Farmaceutycznej.
W audycji nie poruszona została ani razu kwestia Programu Opieki Farmaceutycznej. Twierdzenie więc, że utożsamiam opiekę farmaceutyczną z powyższym programem jest nieuzasadnione, a zarzut nieznajomości przedmiotu, a nawet wręcz celowej próby wprowadzania odbiorców w błąd jest nieuprawniony stanowiąc bezpodstawne oskarżenie.
Informowanie o opiece farmaceutycznej - niedozwolone
Samorząd aptekarski zabiegał o zaostrzenie zapisu dotyczącego reklamy aptek. Nowe, bardziej rygorystyczne przepisy ustawy Prawo farmaceutyczne w tym zakresie weszły w życie 1 stycznia 2012 r.
Zakaz, który obowiązywał do końca 2011 r., dotyczył tylko takiej reklamy aptek, która odnosiła się do leków refundowanych lub leków o nazwie identycznej z objętymi refundacją. Aktualny dotyczy wszelkiej działalności aptek.
Przepisy stanowią także, że reklamą nie jest informacja o godzinach otwarcia apteki i jej lokalizacji. Konstrukcja tych przepisów daje ogromne możliwości interpretacyjne. Każda bowiem informacja przekazana przez aptekę, a wykraczająca poza powyższy zakres, może być interpretowana jako zakazana prawem reklama apteki lub jej działalności.
Na przestrzeni czterech lat obowiązywania całkowitego zakazu reklamy aptek okazało się, że generuje on coraz większe absurdy, nie mając jakiegokolwiek pozytywnego przełożenia na bardziej efektywną opiekę nad pacjentem. Apteki nie mogą informować pacjentów o tym, że, np. dokonują pomiaru ciśnienia, sprawdzają potencjalne interakcje między przyjmowanymi lekami itp., czyli o prowadzonej przez nie …opiece farmaceutycznej.
- « POPRZEDNIA
- 1
- 2
- 3
- NASTĘPNA »

Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
- 05:54 Czy nowa lista refundacyjna spełni oczekiwania pacjentów onkologicznych?
- WT20:45 MZ zaprasza na szkolenia z naborów na profilaktykę
- WT20:02 Eksperci: chorzy na SMA jak najszybciej powinni zyskać dostęp do leku
- WT19:31 Sejm: zabiegi terapeutyczne dla protestujących w pokoju dziennikarskim
- WT19:00 Biomed-Lublin chce osiągnąć 100 mln zł przychodów do 2024 r.
- WT18:04 Tomaszów Maz.: ponad 4 mln zł na opiekę i rehabilitację dla seniorów
- WT17:43 Rodzice niepełnosprawnych: to "porozumienie" podpisał chyba rząd z rządem, bo nie z nami
- WT17:23 UNICEF: każdego roku około 13 mln dzieci nie otrzymuje rutynowych szczepień
- 1 Lekarze emeryci obawiają się, że będą musieli odejść z zawodu. Wszystko przez e-zdrowie
- 2 Łukasz Szumowski jako minister, polityk i prywatnie
- 3 Wdrażanie nowych terapii do praktyki: koza jest, ale brakuje na sznurek
- 4 W sądzie trzeba udowodnić, że szpital nie popełnił błędu
- 5 "Stop Chazanowi": w środę i czwartek protesty przed UJK i urzędem wojewódzkim w Kielcach
- 6 Premier o funduszu dla osób niepełnosprawnych i służbie zdrowia
- 7 Kluczbork: oddział wewnętrzny zagrożony - odchodzą wszyscy lekarze
- 8 Badania: zażywanie leków przeciwbólowych podczas ciąży obniża płodność potomstwa
Newsletter
Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku
Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+
Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze
Follow @rynekzdrowiaRSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych