Lekarze przepisują dany antybiotyk, tylko dlatego, że uczestniczą w programie lojalnościowym firmy farmaceutycznej, która go wyprodukowała

Z raportu wynika, że nawet 80 proc. medyków przepisujących antybiotyki na choroby układu oddechowego uczestniczy w tzw. badaniach obserwacyjnych (sprawdzają ewentualne skutki uboczne już zarejestrowanych leków).

W praktyce są to promocje i programy lojalnościowe oferowane lekarzom przez firmy. Za wypisywanie określonej liczby recept lekarz może dostać laptopa lub kupon na wycieczkę.

- Korzyści, jakie widzą lekarze w badaniach obserwacyjnych, to przede wszystkim możliwość uzyskania gratyfikacji. Sami lekarze zauważają, że badania służą jedynie podniesieniu sprzedaży leku – wnioskują autorzy raportu.

W badaniu ok. 70 proc. lekarzy przepisujących antybiotyki przyznało, że zdarza im się wypisywać recepty, bo lubią przedstawiciela medycznego.
Sytuacja przestała się podobać nawet firmom farmaceutycznym, od których lekarze za przepisanie odpowiedniego leku, żądają coraz więcej.

Ograniczenie dostępu przedstawicieli handlowych do lekarzy to efekt rozporządzenia ministra zdrowia w sprawie reklamy produktów leczniczych, które zakazuje lekarzom spotykania się z przedstawicielami firm w godzinach pracy, bez uzyskania zgody kierownika placówki.

Jak mówił nam Artur Fałek, dyrektor departamentu polityki lekowej resortu zdrowia, ministerstwo było świadome celu, jaki chce za pomocą tego rozporządzenia osiągnąć: - Proszę zwrócić uwagę, czemu służą te wizyty. To marketing, służący zwiększeniu sprzedaży produktów leczniczych. Marketing nie zastąpi edukacji lekarzy.

Jak pisaliśmy, wielu lekarzy jest zadowolonych z takiej regulacji prawnej. Czas pracy mogą poświęcić na leczenie pacjentów, a nie przyjmowanie - nawet kilka razy dziennie -przedstawicieli handlowych.

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.