Wiele wskazuje na to, że niektóre suplementy diety znikną z aptek Suplementy diety znikną z polskich aptek? FOT. PTWP

Resort zdrowia od pewnego czasu sygnalizuje propozycje rozwiązań dotyczących obrotu suplementami diety: opłaty za powiadomienia o wprowadzeniu do sprzedaży, zakaz reklamy zawierającej fałszywe treści, niebieski pasek na opakowaniach suplementów, aby były łatwo odróżniane od leków.

 - To, co zauważa Ministerstwo Zdrowia i znajduje odzwierciedlenie resortowym raporcie zespołu ds. uregulowania reklamy leków i suplementów diety, to problem z prezentowaniem tych produktów i sposobem odbierania informacji przez pacjentów. Ci nie do końca mają świadomość, czy dany produkt jest lekiem czy suplementem - mówiła Ewa Warmińska, zastępca dyrektora Departamentu Polityki Lekowej i Farmacji MZ podczas niedawnego II Kongresu Wyzwań Zdrowotnych w Katowicach.

Czytaj także: Suplementy diety pozostaną w aptekach, ale nie wszystkie?

Zasada odróżniania
- Chcemy wprowadzić zasadę wyraźnego odróżniania leków od suplementów. Zdajemy sobie też sprawę, jak duże zyski apteki generują ze sprzedaży suplementów - przyznała.

- Przeanalizowaliśmy zatem wnikliwie asortyment apteczny oraz co by się wydarzyło, gdybyśmy ten asortyment nieco ograniczyli. Dostrzegamy problem w tym, że pacjenci - kierując się do apteki - mylnie mogą uważać, że produkty, które tam otrzymują, mają działanie lecznicze -  powiedziała Ewa Warmińska.

Odniosła się też do planów resortu dotyczących zaprezentowania nowych zasad opieki farmaceutycznej, w ramach której farmaceuta może uzupełniać aktywność lekarzy w zakresie doradztwa i nadzoru nad farmakoterapią pacjentów.

- Planujemy wprowadzić opiekę farmaceutyczną, ale ona nie ma nic wspólnego z sytuacją, gdy farmaceuta ma być doradcą w zakresie suplementacji - powiedziała.

Zaznaczyła, że resort zdrowia analizuje, które suplementy powinny zostać w aptece, a które nie.

Wycofanie, potem postępowanie
Ministerstwo Zdrowia chce mieć też możliwość wycofywania reklam znacznie szybciej niż to się obecnie odbywa.

- Najpierw wycofujemy, potem prowadzimy postępowanie. Jednocześnie - by uniknąć zarzutu, że wprowadzane przepisy są niejasne lub nieprecyzyjne - planujemy publikować wszystkie decyzje wydawane w kontekście reklamy leków, suplementów i wyrobów medycznych - tłumaczyła dyrektor.

Dodała: - Z jednej strony, taka transparentność powinna rozwiać wątpliwości, z drugiej - powstanie w ten sposób katalog reklam wskazujący, jakie działania i sposób prezentacji jest nieprawidłowy i niezgodny z prawem.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH