Pacjenci stosujący leki powinni uważać na promienie słoneczne. Wiele preparatów ma właściwości uwrażliwiające na światło. Skutkiem może być poparzenie skóry.

Problem dotyczy dwóch grup ludzi. Pierwsza, to chorzy, którzy muszą stosować leki, a działaniem niepożądanym jest u nich wrażliwość na światło.

- Problem dotyka szczególnie chorych przewlekle, u których korzyść terapeutyczna stosowania leku przewyższa efekty uboczne – stwierdziła prof. Hanna Wolska z Kliniki Dermatologii Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego, przedstawiając zależności między lekami i światłem, w czasie spotkania w Urzędzie Rejestracji Produktów Leczniczych. - Lekarz powinien uprzedzić pacjenta o potencjalnych zagrożeniach.

 Druga grupa, to osoby zdrowe, biorące leki okresowo (np. przeciwbólowe niesteroidowe leki przeciwzapalne), również preparaty ziołowe i witaminowe. Aptekarze powinni uświadomić klientów o właściwościach fototoksycznych niektórych preparatów. To samo dotyczy również korzystania z solariów, gdzie efekt wrażliwości na światło jest taki sam, jak w przypadku ekspozycji na słońce.

Uwrażliwiać mogą nie tylko leki OTC, ale także kosmetyki, które co prawda nie są lekami, ale zawierają substancje analogiczne jak leki.
Efektem nieuwagi może być przypadek osoby o śniadej karnacji, która po zażyciu leku światłouwrażliwiającego, po kwadransie przebywania na słońcu uległa ostremu poparzeniu skóry.


Wybierajmy lepsze kosmetyki

Preparaty uwrażliwiające na światło mogą powodować tzw. reakcje ostre albo przewlekłe. Bezpośrednie reakcje mogą wystąpić po zażyciu substancji stosowanych miejscowo lub ogólnie.

Do tej pierwszej grupy należą przede wszyskim kosmetyki i zawarte w nich substancje zapachowe syntetyczne i naturalne, ale uczulać mogą również preparaty z filtrami UV. Chociaż kosmetyki nowszej generacji mogą co najwyżej drażnić, a nie uczulać.

Do grupy leków fototoksycznych stosowanych ogólnie należą m.in. preparaty zawierające ibuprofen, wszystkie sulfonamidy i ich pochodne, niektóre pochodne tetracykliny i fenotiazyny, a także leki przeciwcukrzycowe, odwadniające i antybiotyki chinolonowe.

Reakcje przewlekłe najczęściej przybierają postać przebarwień skóry, błon śluzowych lub paznokci. Te mogą wystąpić po stosowaniu m.in. pochodnych fenotiazyny, antydepresantów, leków przeciwpadaczkowych i przeciwmalarycznych.

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH