Około 124 tys. zł kary nałożył UOKiK na Aptekę Medyczną Sp. z o. o. z Warszawy. Spółka w gazetkach promocyjnych podawała jako "stare ceny" nie ceny bezpośrednio obowiązujące przed promocją, lecz średnie ceny ustalane na podstawie zwyczajowych marż.

Spółka wprawdzie informowała o tym drobnym drukiem, lecz - zdaniem UOKiK - zamieszczana w gazetkach informacja o cenach wywoływała u klientów przekonanie o większej niż w rzeczywistości atrakcyjności oferty.

Apteka Medyczna Sp. z o. o. sprzedaje leki i produkty lecznicze za pośrednictwem sieci placówek własnych i aptek partnerskich. Przedstawiciele spółki nie zgadzają się z decyzją Urzędu. Poinformowali, że złożyli już w tej sprawie odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

- Przekreślona stara cena była średnią wówczas obowiązujących cen w aptekach konkurencyjnych, więc nie możemy tutaj mówić o wprowadzeniu w błąd konsumenta - przekazał Marcin Karmoliński, pełnomocnik spółki.

Według informacji rzeczniczki UOKiK Małgorzaty Cieloch postępowanie przeciw Aptece Medycznej rozpoczęło się w marcu 2012 r. Wątpliwości Urzędu wzbudziła treść gazetek reklamowych dostarczanych do mieszkań konsumentów i dostępnych w aptekach od kwietnia 2009 r. do lipca 2011 r.

W gazetkach z ofertą produktów promocyjnych na kolejne miesiące, obok zdjęć wyrobów, znajdowały się zwykle dwie ceny: wyższa - wydrukowana mniejszą czcionką, określana jako "stara cena" i niższa - większą czcionką, określana jako "nowa cena".

- W wyniku postępowania ustalono, że rozpowszechniane w gazetkach informacje wprowadzały konsumentów w błąd, ponieważ stare ceny nie obowiązywały u przedsiębiorcy bezpośrednio przed promocją. W rzeczywistości były to średnie ceny detaliczne ustalane na podstawie zwyczajowych marż, o czym informowano drobnym drukiem poza częścią zawierającą ofertę reklamową - wskazała Cieloch.

Według UOKiK w ten sposób spółka wywoływała u klientów mylne przekonanie o większej niż w rzeczywistości atrakcyjności oferty. Tymczasem zgodnie z prawem przedsiębiorcy powinni informować o cenie i właściwościach oferowanych produktów lub usług w sposób rzetelny i pełny.

Cieloch zaznaczyła, że działania zmierzające do niedoinformowania, dezorientacji, a także wykorzystania niewiedzy lub naiwności konsumenta są sprzeczne z prawem i dobrymi obyczajami. Wskazała, że za "stosowanie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów" prezes Urzędu nałożyła na Aptekę Medyczną Sp. z o.o. karę w wysokości 123 876 zł.

Decyzja prezes UOKiK nie jest prawomocna, przedsiębiorca miał prawo odwołania się od niej do sądu. Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH