TIOSPIR: trzyletnie badania dostępne dla lekarzy i ich pacjentów

Podczas tegorocznego kongresu Europejskiego Towarzystwa Chorób Układu Oddechowego w Barcelonie (7-11 września 2013 r.) zaprezentowano wyniki badania TIOSPIR, oceniającego wpływ bromku tiotropium na śmiertelność pacjentów z przewlekłą obturacyjną chorobą płuc (POChP). Badanie było efektem ukazujących się od kilku lat doniesień wskazujących na wyższe ryzyko zgonów wśród chorych stosujących ten preparat.

Katia Verhamme z Erasmus Medical Center w Rotterdamie omówiła wyniki badań obserwacyjnych, wskazujących na wyższą śmiertelności chorych na POChP po zastosowaniu tiotropium Respimat w porównaniu do leku podawanego w inhalatorze HandiHaler. Dane pochodziły z bazy danych lekarzy pierwszego kontaktu.

Prezentowane w drugiej kolejności wyniki randomizowanego, podwójnie zaślepionego badania porównującego oba podania leku nie wykazały istotnych statystycznie różnic pod względem ryzyka zgonów. - Respimat jest tak samo bezpieczny jak HandiHaler w zakresie śmiertelności i zdarzeń sercowo-naczyniowych u pacjentów chorych na POChP - ocenił główny badacz, prof. Robert Wise.

Po prezentacji tak odmiennych wyników badań z sali padło pytanie, co w takim razie mają robić klinicyści?

Lek pod obserwacją
Tiotropium to długo działający wziewny rozszerzający oskrzela lek przeciwcholinergiczny. Efekty działania preparatu były obiecujące: w badaniach z randomizacją wykazano, że tiotropium, w porównaniu z ipratropium lub placebo zmniejsza częstość zaostrzeń POChP i koniecznych hospitalizacji.

Lek dostępny jest dla pacjentów jako tiotropium HandiHaler (w dawce 18 mcg) w postaci tradycyjnego inhalatora wziewnego proszkowego, dopuszczonego do obrotu na terenie UE w 2002 roku i tiotropium Respimat (w dawce 5 mcg) dopuszczonego do stosowania w POChP na terenie UE w 2007 roku. Nowy mechanizm podania nie wymaga stosowania nośników - urządzenie wytwarza powoli przemieszczającą się i długo utrzymującą „delikatną mgiełkę” (Soft Mist).

Pierwsze z prezentowanych badań oceniało ryzyko śmiertelności po zastosowaniu tiotropium Handihaler i Respimat. Holenderscy lekarze przeprowadzili retrospektywne badanie kohortowe, korzystając z baz danych chorych na POChP z Integrated Primary Care Information. Badana grupa obejmowała 11 287 pacjentów w wieku powyżej lub równym 40 lat. Korzystając z modelu proporcjonalnego ryzyka Coxa badacze oszacowali, że stosowanie tiotrospium Respimat wiązało się z 30 proc. wzrostem ryzyka zgonu w stosunku do zażywania leku w postaci inhalatora proszkowego. Ryzyko było wyższe u pacjentów z współistniejącą chorobą sercowo-naczyniową (adjusted HR 1.36, 95% CI 1.07–1.73) w porównaniu do pacjentów bez tego obciążenia (adjusted HR 1.02, 95% CI 0.61–1.71).
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH