Stanowisko PZPPF: konieczna wcześniejsza znajomość limitów refundacyjnych Chcąc dostosować ceny swoich leków do wysokości nowego limitu, producent może to zrobić najwcześniej dopiero przy kolejnym obwieszczeniu listy refundacyjnej. Fot. PTWP

1 lipca br. zaczęła obowiązywać nowa lista leków refundowanych. Ponownie dopłaty pacjentów do pewnych preparatów wzrosły. Dlatego Polski Związek Pracodawców Przemysłu Farmaceutycznego proponuje zmiany w ustawie refundacyjnej, by ograniczać takie sytuacje.

Jeśli Ministerstwo Zdrowia chce uniknąć nagłego wzrostu dopłat chorych do leków, powinno jak najszybciej zmienić przepisy.

Przy nowelizacji listy leków refundowanych ich producenci powinni znać limit refundacyjny, tak by dostosować do niego ceny swoich produktów nie narażając chorych na drastyczne podwyżki cen - proponuje Polski Związek Pracodawców Przemysłu Farmaceutycznego w stanowisku przekazanym mediom w poniedziałek (3 lipca) w związku z wprowadzeniem w sobotę nowej listy refundacyjnej.

Według PZPPF podwyżki cen leków refundowanych, które dotknęły między innymi pacjentów po przeszczepieniu narządów wynikają przede wszystkim z nietransparentnego systemu ich ustalania.

Taka sytuacja może powtarzać się przy każdym kolejnym obwieszczeniu listy leków refundowanych. Producenci nie wiedzą bowiem, ile będzie wynosić limit refundacyjny i dlatego trudno im jest dostosować swoje ceny tak, aby chorzy nie byli narażeni na drastyczny wzrost opłat za leki - czytamy w stanowisku.

Jak przypomina PZPPF, firmy farmaceutyczne przed obwieszczeniem każdej kolejnej listy leków refundowanych nie znają wysokości limitu i nie są w stanie dostosować swoich cen, by odpłatność pacjenta nie wzrosła.

Tak było w przypadku leków stosowanych po przeszczepieniu narządów. Limit refundacyjny wyznaczał drogi lek nie mający konkurencji. Kiedy na liście pojawił się tańszy i jego cena stała się podstawą limitu, dopłaty pacjentów do wcześniej stosowanego leku wzrosły.

Producent nie dostosował ceny do nowego limitu najpewniej dlatego, że nie był mu on wcześniej znany - przekonuje PZPPF.

Chcąc dostosować ceny swoich leków do wysokości nowego limitu, producent może to zrobić najwcześniej dopiero przy kolejnym obwieszczeniu listy refundacyjnej. To oznacza, że przez co najmniej dwa miesiące obowiązuje niekorzystna dla chorych odpłatność. Takie rozwiązania nie służą pacjentom. Nie są też korzystne dla wytwórców leków. Ich produkcja wymaga bowiem długofalowego planowania.

Dlatego Polski Związek Pracodawców Przemysłu Farmaceutycznego proponuje wprowadzenie „propacjenckich” zmian w ustawie refundacyjnej, których wdrożenie zapobiegnie tak drastycznym i nagłym wzrostom odpłatności za leki.

Zdaniem PZPPF, przy nowelizacji listy refundacyjnej limit powinna stanowić znana cena najtańszego produktu z obowiązującej listy z 15 proc. pokryciem rynku obliczanym na podstawie upublicznionych danych.

PZPPF proponuje też, aby istniała możliwość zmiany ceny przez producenta w reakcji na projekt listy leków refundowanych (tzw. okienko cenowe).

 

Podobał się artykuł? Podziel się!
FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.