W codziennej praktyce prowadzenia apteki przedsiębiorcy podejmują wiele decyzji, które mogą zoptymalizować ich obciążenia podatkowe. Czy za każdym razem wybrane rozwiązania są w zgodzie z obowiązującymi przepisami?

Przedsiębiorca zawarł umowę o sprzedaży apteki stanowiącej przedsiębiorstwo sprzedającego w rozumieniu art. 55 Kodeksu cywilnego. Zgodnie z umową kupujący nabywa od sprzedającego zorganizowany zespół składników niematerialnych i materialnych przeznaczonych do prowadzenia działalności gospodarczej w postaci apteki, składających się na przedsiębiorstwo, tj. środki trwałe, wyposażenie, wartości niematerialne i prawne i zapas magazynowy. Zostały jednak wprowadzone ograniczenia dotyczące zobowiązań sprzedawanego przedsiębiorstwa.

Kupujący przejął na siebie zobowiązania wynikające z rozrachunków z dostawcami z tytułu dostarczonych do apteki wyrobów farmaceutycznych.

Pozostałe pozycje rozrachunków zostały wyłączone z rozliczeń i zostaną uregulowane w trybie odrębnym przez sprzedającego.

Strony wyszły z założenia, że do powyżej opisanej transakcji - będącej transakcją zbycia przedsiębiorstwa, nie stosuje się przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie art. 6 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług (VAT) przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zakładu samodzielnie sporządzającego bilans.

Warunkiem takiej transakcji jest nie tylko zaprzestanie działalności gospodarczej przez poprzedniego właściciela, przejęcie przez kupującego lokalu, środków trwałych i wyposażenia, zapasów oraz zatrudnionych pracowników. Wspomniane powyżej składniki działalności przedsiębiorstwa są tylko materialną bazą jego działania.

Do sprzedaży całego przedsiębiorstwa potrzebne jest także przekazanie składników niematerialnych działalności, takich jak m.in. znaczenia przedsiębiorstwa, prawa materialne i prawa autorskie, koncesje, licencje i zezwolenia, tajemnice przedsiębiorstwa a także całkowite przejęcie przez kupującego zobowiązań i należności przedsiębiorstwa.

Wyłączenie jakichkolwiek pozycji bilansowych poza zakres dokonywanej transakcji powoduje, że przedsiębiorstwo nie zostaje sprzedane w całości. Przedmiotem umowy są de facto, wybrane przez kupującego na podstawie takiego czy innego klucza poszczególne składniki prowadzonej działalności. Nie możemy więc mówić o transakcji zbycia przedsiębiorstwa wyłączonej spod jurysdykcji ustawy o podatku od towarów i usług.

Podobną interpretację przedstawił Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w piśmie IP-PP2-443-454/07-4/MS z dnia 2008.01.08. Interpretacja powołuje się m.in. na fakt, że: "Pomimo iż podatnik we wniosku wskazuje na sprzedaż całego przedsiębiorstwa to z opisu stanu faktycznego wynika, iż sprzedażą objęto: aktywa trwale - o określonej wartości, zapasy - o określonej wartości, rozrachunki z tytułu dostaw i usług - także o określonej wartości.".

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.