Senat: należy od nowa zbudować pozycję aptek i farmaceutów Senat: należy od nowa zbudować pozycję aptek i farmaceutów. Fot. Wikimedia Commons

Senatorowie są przerażeni sytuacją ekonomiczną aptek w Polsce i dotychczasową niewydolnością systemu. Nie można pozwolić na makdonalizację rynku aptek - przekonywał w środę (13 stycznia) podczas senackiej Komisji Zdrowia Grzegorz Kucharewicz, prezes NRA.

Polska lokuje się w dolnym rejestrze ekonomicznym, a średnia sprzedaż w aptekach jest jedną z najniższych w UE - mówił Stanisław Kasprzyk, ekspert rynku farmaceutycznego.

To prawda, że liczba aptek w Polsce systematycznie rosła i ten trend się nadal utrzymuje, ale nastąpiła dominacja sieci. Powoduje to, że to właśnie apteki sieciowe odpowiadają za wzrost aptek. Natomiast spada liczba aptek indywidualnych. W Polsce obecnie jest na rynku 360 sieci, co daje 36,6 proc. ogólnej liczby.

Statystycznie apteki w sieci sprzedają 50 proc. więcej niż apteki indywidualne. W odpowiedzi na sieci, apteki indywidualne zaczęły się konsolidować, tworzyć własne organizacje skupiające je.

Zdaniem eksperta jest to jedna z pochodnych wadliwej ustawy refundacyjnej, pogarszającej sytuację aptek indywidualnych. Wzmocniła się natomiast pozycja uprzywilejowania sieci w stosunku zarówno do pacjenta, jak i do działań marketingowych.

Na złą sytuację wpływa zmiana marży z degresywnej na marżę od limitu - takiego zapisu, zdaniem Kasprzyka nie ma w żadnym innym kraju UE. Kolejne to sztywne ceny i sztywne marże oraz częste zmiany na rynku leków refundowanych.

- To wszystko ma jeden aspekt, że wprowadziło erozję marży w łańcuchu dystrybucyjnym - mówi ekspert. - Zmiana ustawy refundacyjnej obniżyła wartość kwoty marży w łańcuchu dystrybucji.

Zdecydowanie obniżyła się dynamika rynku. Natomiast częste zmiany cen leków refundacyjnych zaburzyły zarządzanie magazynem - zarówno po stronie hurtu, jak i detalu. Powoduje to sytuacje odwrotną do dotychczasowej, gdzie to pacjent szukał najtańszego leku, obecnie szuka leku w ogóle. Bo nie wszystkie apteki mają pełen asortyment.

Nastąpiło obniżenie wartościowe leków refundowanych. W ciągu 3 lat spadek sprzedaży leków refundowanych o 7,1 mld zł.

W podsumowaniu Kasprzyk wskazał, że wprowadzenie ustawy refundacyjnej wpłynęło negatywnie na sytuację ekonomiczną aptek. To z kolei doprowadziło do dalszego tzw. usieciowiania i tworzenia łańcucha dystrybucyjnego, a w efekcie konsolidacji rynku własnościowego, jak i w ramach aptek indywidualnych.

- Tworzenie marży w Polsce nie odpowiada standardom europejskim. U nas marże tworzy się od limitu, natomiast w UE nastąpiła zmiana polegająca na odstąpieniu od prostych systemów marżowych na rzecz zabezpieczenia rynku aptecznego - tworzy się systemy oparte na tzw. opłacie dyspensyjnej, czyli ustalonej kwocie, którą płaci pacjent za wydanie leku, bez względu na to, czy lek jest tańszy, czy droższy - zauważa ekspert.
Poza tym zmieniła się sytuacja na rynku, mamy coraz więcej leków tańszych generycznych, natomiast coraz więcej drogich leków specjalistycznych. Te leki drogie najczęściej do aptek nie trafiają.

Czytaj: www.rynekaptek.pl

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.