W 2008 roku rynek produktów OTC w Europie Środkowo-Wschodniej wzrósł o ok. 26 proc., osiągając wartość 9,2 mld euro - wynika z najnowszego raportu firmy badawczej PMR.

PMR przewiduje, że mimo światowego kryzysu ekonomicznego, ktory wpłynie negatywnie na konsumpcję produktów OTC w najbliższym czasie na wskutek ograniczania wydatków na produkty, które nie są niezbędne do codziennego funkcjonowania. W 2009 roku rynek ten rozwijał się będzie w tempie ok. 8 proc.

Jak wynika z szacunków PMR, w 2008 r. blisko połowa wartości rynku OTC w regionie Europy Środkowo-Wschodniej została wygenerowana przez Rosję. Polska była drugim największym rynkiem w regionie, z udziałem na poziomie około 22 procent. Udział ukraińskiego rynku OTC na te produkty w regionie wyniósł około 10 proc., dla Czech odsetek ten oscylował na poziomie 6 procent.

Jednym z czynników, który ma wpływ na rozwój rynku produktów OTC, są regulacje dotyczące dystrybucji tej grupy produktów w poszczególnych krajach.

- Chociaż w niektórych państwach w regionie dopuszczona jest sprzedaż pozaapteczna i internetowa leków OTC, to apteki pozostają głównym kanałem dystrybucji dla tej grupy produktów. Wynika to z preferencji konsumentów, którzy wolą nabywać leki OTC w miejscach, gdzie mogą również uzyskać poradę farmaceuty odnośnie ich stosowania - wyjaśnia Agnieszka Stawarska, analityk rynku farmaceutycznego PMR, współautorka raportu. Jak prognozuje, dodatkowo sprzedaż internetowa leków OTC może również nie zyskać popularności z powodu wielu czynników: braku zaufania do tego kanału dystrybucji, przyzwyczajeń konsumentów i wreszcie zbyt małej liczby użytkowników internetu w niektórych krajach.

W żadnym z analizowanych krajów Europy Środkowo-Wschodniej nie występują restrykcje dotyczące sprzedaży suplementów diety w kanałach pozaaptecznych. Produkty te bowiem podlegają regulacjom prawa żywieniowego, a nie farmaceutycznego. Regulacje dotyczące pozaaptecznej sprzedaży leków OTC są bardziej restrykcyjne, chociaż różnią się one w zależności od krajów. W żadnym z państw w regionie nie jest dozwolona sprzedaż pozaapteczna wszystkich leków OTC. Najbardziej liberalne prawno jest na Węgrzech, gdzie 390 marek leków OTC może być sprzedawane poza aptekami.

W większości krajów Europy Środkowo-Wschodniej nie jest również dozwolona sprzedaż internetowa leków OTC. Najbardziej liberalnymi są w tej dziedzinie Polska i Czechy, gdzie zdecydowano się dopuścić do sprzedaży internetowej wszystkie leki OTC. W Polsce sprzedaż online leków OTC została umożliwiona z dniem 1 maja 2007 roku, natomiast w Czechach odpowiednie regulacje weszły w życie w styczniu 2008 roku.

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH