Reklama w TV ma się świetnie, czyli dokąd zmierza polski rynek leków Szymon Komorowski, menedżer w IMS Health

Telewizyjna reklama leków w Polsce nie jest zagrożona. Koszt jej dotarcia do odbiorców jest mniejszy niż w wielu innych krajach europejskich. Mamy duży wybór mediów i sporą populację, a oglądalność telewizji też jest jeszcze relatywnie wysoka - mówi Szymon Komorowski*, menedżer w firmie analitycznej IMS Health, zajmujący się doradztwem strategicznym i operacyjnym dla firm z sektora farmaceutycznego.

Rynek Zdrowia: - W 2012 roku, po wejściu w życie ustawy refundacyjnej, wyhamowała sprzedaż leków refundowanych i na receptę. Od tego czasu struktura rynku zmienia się na korzyść OTC i suplementów. Czy ten trend będziemy obserwować także w najbliższych latach?

Szymon Komorowski: - Spodziewamy się dalszego wzrostu sprzedaży OTC (leki wydawane bez recepty - red.). Ten segment daje aptekarzom lepszą marżę, można w nim też stosować więcej narzędzi promocyjnych. Te leki są też bardziej dostępne dla pacjentów, bo nie wymagają wizyty u lekarza.

Leki na receptę dają aptekarzom mniejszy zarobek, a ich promocja jest ograniczona. Jednak potencjał tego rynku jest duży, proporcjonalny do zapotrzebowania na innowacje.

Źródeł jego wzrostu należy upatrywać przede wszystkim w polityce refundacyjnej rządu i udostępnienia pacjentom leków innowacyjnych, a także obniżania cen leków generycznych oraz tych tracących ochronę patentową, co skutkuje obniżeniem cen dla pacjentów i zwiększeniem dostępności do leczenia.

Jeśli tylko znajdzie się finansowanie, to reakcja rynku będzie natychmiastowa i segment leków refundowanych pójdzie w górę.

- Czy niedawne zmiany polityczne przekładają się już zauważalnie na rynek farmaceutyczny?
- Z pewnością fakt zmiany rządu i pojawienie się nowej ekipy w Ministerstwie Zdrowia jest doskonałą okazją, by przyjrzeć się perspektywom tego rynku. Poza bieżącą analizą sytuacji, co 3-4 lata staramy się przewidzieć rozwój rynku w kilkuletniej perspektywie. Tym razem dodatkowo wydarzenia polityczne zasługują na analizę komunikowanych zmian.

Zestawiając to z ogólnymi trendami rynku, czyli niezłą sytuacją ekonomiczną, rosnącą zamożnością społeczeństwa, starzeniem się populacji i wynikającym z racji wieku zapotrzebowaniem na terapie, spodziewamy się w ciągu najbliższych lat wzrostu rynku na poziomie przynajmniej 4%.

Potrzeby pacjentów nie maleją, ale też rozwiązania oferowane przez producentów są coraz lepsze. Warto też dodać, że najnowsza opublikowana lista leków refundowanych jest dość innowacyjna w porównaniu z poprzednimi, dodaje m.in. nową substancję przeciwko astmie, nowe substancje w programach lekowych czy lek biopodobny do etanerceptu.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH