Reklama leku w teatrze, czyli jak obejść prawo

Na czym polega kreatywność reklamowa? Na tym, aby szukać nowych sposobów dotarcia z informacją o produkcie - mówi w rozmowie z portalem rynekzdrowia.pl dr Marek Świerczyński z kancelarii Baker McKenzie. - Coraz częściej jednak widzimy zjawisko poruszania się producentów reklam w szarej strefie, kiedy liczą na to, że odpowiednie instytucje nie zareagują.

Rynek Zdrowia: - Główny Inspektorat Farmaceutyczny zakazał reklamy produktu Acard, która była wykorzystana w sztuce teatralnej. Jak pan ocenia takie niestandardowe metody promocji, które próbują obejść ograniczenia prawne? 

Dr Marek Świerczyński: - Coraz częściej widzimy zjawisko poruszania się producentów reklam w szarej strefie, kiedy liczą na to, że odpowiednie instytucje nie zareagują. W przypadku tzw. product placement udawało się to do niedawna i pewien stopień nieokreśloności spowodował, że firmy coraz bardziej wchodziły w przekaz typowo reklamowy.  

Tak być może było w przypadku reakcji GIF na reklamę produktu leczniczego w spektaklu teatralnym. Jednak trudno się z tą decyzją GIF nie zgodzić. Organ zaingerował w sztukę teatralną, która była sponsorowana przez producenta leku. Mogło dojść do wywierania nacisku na przekazywane treści, pojawiło się znane hasło reklamowe. To budzi wątpliwości. 

- Jakich zasad powinni trzymać się twórcy reklam, by nie powodowały one ingerencji GIF?

- Myślę, że podstawową zasadą jest nieużywanie nazwy handlowej leku, ani zwrotów wartościujących produkt typu: najlepszy, najskuteczniejszy, najszybszy. Po drugie, by produkt leczniczy był powiązany z fabułą.  

Wcześniej mieliśmy już do czynienia z przekazami typu product placement. Były nawet bardziej intensywne, wplecione w fabułę, ale nie była eksponowana nazwa handlowa leku. W tym przypadku ta nazwa się pojawiła. Różnica polega też na tym, że wcześniejsze przekazy były zrobione z przymrużeniem oka, na granicy, teraz pewna bariera została przekroczona.  
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.