Reklama leku w teatrze, czyli jak obejść prawo

Na czym polega kreatywność reklamowa? Na tym, aby szukać nowych sposobów dotarcia z informacją o produkcie - mówi w rozmowie z portalem rynekzdrowia.pl dr Marek Świerczyński z kancelarii Baker McKenzie. - Coraz częściej jednak widzimy zjawisko poruszania się producentów reklam w szarej strefie, kiedy liczą na to, że odpowiednie instytucje nie zareagują.

Rynek Zdrowia: - Główny Inspektorat Farmaceutyczny zakazał reklamy produktu Acard, która była wykorzystana w sztuce teatralnej. Jak pan ocenia takie niestandardowe metody promocji, które próbują obejść ograniczenia prawne? 

Dr Marek Świerczyński: - Coraz częściej widzimy zjawisko poruszania się producentów reklam w szarej strefie, kiedy liczą na to, że odpowiednie instytucje nie zareagują. W przypadku tzw. product placement udawało się to do niedawna i pewien stopień nieokreśloności spowodował, że firmy coraz bardziej wchodziły w przekaz typowo reklamowy.  

Tak być może było w przypadku reakcji GIF na reklamę produktu leczniczego w spektaklu teatralnym. Jednak trudno się z tą decyzją GIF nie zgodzić. Organ zaingerował w sztukę teatralną, która była sponsorowana przez producenta leku. Mogło dojść do wywierania nacisku na przekazywane treści, pojawiło się znane hasło reklamowe. To budzi wątpliwości. 

- Jakich zasad powinni trzymać się twórcy reklam, by nie powodowały one ingerencji GIF?

- Myślę, że podstawową zasadą jest nieużywanie nazwy handlowej leku, ani zwrotów wartościujących produkt typu: najlepszy, najskuteczniejszy, najszybszy. Po drugie, by produkt leczniczy był powiązany z fabułą.  

Wcześniej mieliśmy już do czynienia z przekazami typu product placement. Były nawet bardziej intensywne, wplecione w fabułę, ale nie była eksponowana nazwa handlowa leku. W tym przypadku ta nazwa się pojawiła. Różnica polega też na tym, że wcześniejsze przekazy były zrobione z przymrużeniem oka, na granicy, teraz pewna bariera została przekroczona.  
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH