Raport: zakupy produktów OTC w aptekach internetowych będą rosnąć Według prognoz PMR, w najbliższych latach w Polsce sprzedaż przez apteki internetowe będzie rozwijała się szybciej niż sprzedaż przez witryny internetowe nie posiadające takiego statusu. Fot. PTWP

Jak wynika z najnowszego raportu PMR "Handel internetowy produktami OTC w Polsce 2017. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2017-2022" w 2016 r. w Polsce lek OTC kupiło 7 na 10 osób.

Wspomniane wyżej dane dotyczą zakupów leków OTC w różnych kanałach sprzedaży, przy czym apteki tradycyjne pozostają głównym miejscem zakupu. Dwa razy mniej osób zakupiło suplement diety, a jedna czwarta - dermokosmetyk.

Leki OTC, suplementy i dermokosmetyki przez internet kupuje po kilka procent osób, jednak znaczenie tego kanału w kolejnych latach będzie rosnąć. Przyczyną jest m.in. wzrastający odsetek Polaków korzystających z internetu, również osób starszych i mieszkających w mniejszych miejscowościach. Dynamicznie rośnie również segment m-commerce, co przyczynia się do rozwoju rynku - podaje Monika Stefańczyk, główny ekspert rynku farmaceutycznego PMR.

Kanał sprzedaży internetowej produktów OTC w Polsce to apteki internetowe, które oprócz parafarmaceutyków mogą sprzedawać leki bez recepty oraz sklepy internetowe prowadzone m.in. przez producentów, sieci detaliczne, dystrybutorów, sklepy sportowe.

Według prognoz PMR, w najbliższych latach w Polsce sprzedaż przez apteki internetowe będzie rozwijała się szybciej niż sprzedaż przez witryny internetowe nie posiadające takiego statusu. Warto jednak zaznaczyć, że jest to wciąż ułamek rynku sprzedaży produktów OTC w Polsce - informuje Monika Stefańczyk.
 
Z raportu wynika, że pomimo ciągłego wzrostu gospodarczego w Polsce, cena to główny czynnik motywujący do zakupu leków OTC przez internet.

Osoby młode najczęściej przy zakupie leku OTC kierują się poradą znajomych lub członków rodziny, ponieważ nie mają one dużego doświadczenia w stosowaniu leków. Osoby starsze częściej korzystają natomiast z porad lekarza lub farmaceuty. Dla co trzeciego e-nabywcy kluczowy jest sposób działania danego leku.

Co czwarty nabywca zadeklarował, że przez internet kupuje wyłącznie te marki co do których ma duże zaufanie. Przy czym istnieje duża zależność od dochodów - im wyższe dochody, tym mniejsze znaczenie ma zaufanie do marki, ponieważ konsument może pozwolić sobie na zakup nowości, nawet jeśli okaże się to nieudanym zakupem.

Podobnie w zależności od dochodów respondenci wybierają wielkość opakowania - dla osób mniej zamożnych ma to mniejsze znaczenie w przypadku zakupu leków OTC.

Dla osób o wyższych dochodach ma natomiast duże znaczenie zrozumiały opis na opakowaniu.

Przedstawiony raport firmy PMR powstał na podstawie badania przeprowadzonego przez PMR na reprezentatywnej próbie dorosłych Polaków w styczniu 2017 r.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH