Przeciwbólowe leki bez recepty - lepiej sprzedają się duże opakowania

Rynek leków przeciwbólowych OTC (bez recepty) w 2012 roku rósł wartościowo. Jednak według danych IMS oraz Nielsen w ostatnim roku liczba sprzedanych opakowań leków spadła o ponad 5 procent.

- Wynika to przede wszystkim z faktu szukania przez konsumentów oszczędności, którzy wolą jednorazowo kupić większe, bardziej ekonomiczne opakowanie niż co jakiś czas kilka mniejszych - komentuje wyniki badania Tomasz Michalski z firmy Beckitt Benckiser.

Jednocześnie zauważa zwiększenie sprzedaży wartościowej leków przeciwbólowych w kanałach pozaaptecznych, które do tej pory od lat wykazywał tendencje spadkowe. - To co w bieżącym roku sprawiło, że Polacy często decydowali się na kupno leków poza apteką to przede wszystkim podwyżki cen niektórych producentów leków, a także wzrost popularności dyskontów (Biedronka, Lidl) jako miejsc sprzedaży leków OTC - mówi Tomasz Michalski.

Szacuje się iż w całym 2012 roku rynek leków przeciwbólowych OTC osiągnie następujące wartości:
- kanał apteczny: wartość 570 mln zł (wzrost 3%);
- kanał pozaapteczny: wartość 303 mln zł (wzrost 5%);
- wolumen sprzedaży: ok. 150 mln opakowań (spadek 5%).

Z danych z wewnętrznych źródeł Reckitt Benckiser przygotowanych na bazie obserwacji danych historycznych i trendów rynkowych wynika, że:

• Rośnie popularność leków o wskazaniach na konkretny, specyficzny typ bólu np. pleców i kręgosłupa. Sprzedaż leków tego typu wykazuje najwyższą dynamikę wzrostu kosztem produktów "ogólnych”, na wiele rodzajów bólu;

• Konsumenci coraz bardziej kierują się ceną leku, dlatego częściej kupują większe opakowanie "na zapas". Dzięki temu koszt 1 tabletki może być nawet kilkadziesiąt procent niższy niż w przypadku mniejszych opakowań;

• Chcąc zwiększyć swoją sprzedaż wszyscy główni producenci leków oferują swoje produkty w coraz to nowych formach, np.: kapsułki, plastry, żele, saszetki bez popijania wodą, wersje dla dzieci etc. Tylko od początku 2012 roku na rynku pojawiło się prawie 50 nowych produktów;

• W 2012 roku producenci znacząco zwiększyli swoje nakłady na reklamę. Było to spowodowane przede wszystkim wprowadzeniem dużej liczby nowych produktów na rynek, a także licznymi próbami repozycjonowania marek, które konsumenci dobrze już znają. Od początku roku pojawiło się aż 30 nowych reklam. Rekordziści podwoili swoje nakłady na telewizję, jednak niskie tempo wzrostu rynku spowodowało, że większość tych inwestycji nie zwróci się. Dlatego obecne prognozy zakładają, że przyszłym roku nakłady na reklamę ulegną ograniczeniu.

Tomasz Michalski prognozuje, że leki przeciwbólowe wciąż pozostaną jedną z najbardziej popularnych kategorii produktów OTC (bez recepty) i należy się spodziewać, że ich konsumpcja utrzyma się na dotychczasowym wysokim, w stosunku do innych krajów UE, poziomie. Polacy przodują w rankingach państw, których obywatele nie znają substancji przeciwbólowych, a kojarzą jedynie markę produktu. Co za tym idzie, nie znają sposobu działania leków oraz wskazań i przeciwwskazań.

Podobał się artykuł? Podziel się!

CZYTAJ TAKŻE

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.