Propozycje zmian w reklamie leków i suplementów diety. Będzie rewolucja? FOT. Archiwum RZ; zdjęcie ilustracyjne

Prawnicy tworzący blog DZP Life Sciences dotarli do finalnego raportu Zespołu Ministra Zdrowia ds. uregulowania reklamy leków, suplementów diety i innych środków spożywczych oraz wyrobów medycznych.

Ministerialny zespół 1 września 2016 r. wydał końcowy raport zawierający projekt założeń zmian prawa dotyczącego reklamy tej kategorii produktów. Proponowane zmiany w sposób znaczący zaostrzają reżim prowadzenia reklamy leków, suplementów diety i wyrobów medycznych.

W raporcie podkreśla się mało efektywny nadzór nad przekazami marketingowymi, a także na zbyt niski pułap kar, które nie działają prewencyjnie i represyjnie. W związku z tym Zespół zaproponował szereg rozwiązań, które mają według jego autorów zaadresować sygnalizowane problemy.

Zaproponowane zostały zarówno rozwiązania wspólne dla produktów leczniczych, wyrobów medycznych jak i suplementów diety jak i propozycje dla poszczególnych grup (np. obowiązkowa informacja w reklamie o przynależności produktu do kategorii suplementów diety/wyrobów medycznych.

Ogólne propozycje dotyczące reklamy leków, suplementów diety i innych środków spożywczych oraz wyrobów medycznych:
• wprowadzenie możliwości natychmiastowego wstrzymania prezentowania reklamy na czas postępowania w sprawie;
• ustanowienie surowszych kar za prezentowanie materiałów sprzecznych z prawem (w tym za treści prezentowane w Internecie), np. uzależnienie wysokości kary od obrotu lub wydatków na reklamę, możliwość nałożenia kary również w przypadku zakończenia prowadzenia reklamy;
• ustanowienie kar za niepodjęcie współpracy z organem prowadzącym postępowanie;
• doprecyzowanie zasad prowadzenia reklamy w Internecie, w tym na portalach społecznościowych;
wyraźne wskazanie, że do produktu niebędącego produktem leczniczym, którego reklama sugeruje właściwości lecznicze mają zastosowanie przepisy rozdziału 4 prawa farmaceutycznego, czyli normy dotyczące właśnie reklamy produktów leczniczych;
• zakazanie używania marek parasolowych łączących produkty o różnym statusie prawnym.

Szczegółowe propozycje dotyczące reklamy produktów leczniczych:
• doprecyzowanie zasad prowadzenia reklamy w formie próbek produktów leczniczych;
• doprecyzowanie zasad kierowania reklamy do pielęgniarek;
• doprecyzowanie, że informacje kierowane do osób uprawnionych do wystawiania recept dotyczących warunków refundacji nie stanowią reklamy;
• zakaz reklamy w kanałach lub audycjach skierowanych do widzów poniżej 18. roku życia;
• zakaz sugerowania w reklamie, że pozytywny skutek leku znajdzie zastosowanie względem każdej osoby.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH