Polacy biją rekordy w zakupie leków bez recepty

Kolejny rok z rzędu Polacy pobili rekord wydatków na tabletki, pigułki i syropy. Zdaniem Gazety Wyborczej to rezultat ogromnych kampanii reklamowych i skutek uboczny ustawy refundacyjnej.

Według danych firmy badawczej IMS wartość rynku farmaceutycznego w Polsce w 2014 r. wyniosła 27,3 mld zł. Samych leków bez recepty kupiliśmy 680 mln opakowań za kwotę 11,4 mld zł. W przeliczeniu na głowę wyszliśmy na szóste miejsce w Europie, za Francją, Niemcami i Włochami.

Skąd ten wzrost wydatków? Zdaniem Wyborczej to wynik skutecznej reklamy telewizyjnej. Według firmy Starlink koncerny farmaceutyczne wydają na reklamę więcej niż banki czy telekomy. W ubiegłym roku - rekordowe 871 mln zł.

Ponadto duży wpływ na zwiększenie liczby sprzedaży leków bez recepty ma ustawa refundacyjna z 2012 r., która wprowadziła sztywne marże na leki refundowane (od 2014 r. jest to 5 proc.). Firma PMR ocenia, że sprzedawcy produktów farmaceutycznych podnoszą ceny, rekompensując sobie mniejsze dochody z leków refundowanych. Efekt był taki, że w ubiegłym roku średnia cena leku bez recepty wyniosła 13,2 zł, czyli była o 1,5 zł wyższa niż w 2013 r.

W rezultacie - według danych PMR - leki stają się takim samym elementem listy zakupów jak chleb czy woda mineralna, bo szukając oszczędności, kupujemy preparaty coraz częściej w supermarketach i dyskontach.

Czytaj: www.wyborcza.pl

Podobał się artykuł? Podziel się!

CZYTAJ TAKŻE

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH