Polacy biją rekordy w zakupie leków bez recepty

Kolejny rok z rzędu Polacy pobili rekord wydatków na tabletki, pigułki i syropy. Zdaniem Gazety Wyborczej to rezultat ogromnych kampanii reklamowych i skutek uboczny ustawy refundacyjnej.

Według danych firmy badawczej IMS wartość rynku farmaceutycznego w Polsce w 2014 r. wyniosła 27,3 mld zł. Samych leków bez recepty kupiliśmy 680 mln opakowań za kwotę 11,4 mld zł. W przeliczeniu na głowę wyszliśmy na szóste miejsce w Europie, za Francją, Niemcami i Włochami.

Skąd ten wzrost wydatków? Zdaniem Wyborczej to wynik skutecznej reklamy telewizyjnej. Według firmy Starlink koncerny farmaceutyczne wydają na reklamę więcej niż banki czy telekomy. W ubiegłym roku - rekordowe 871 mln zł.

Ponadto duży wpływ na zwiększenie liczby sprzedaży leków bez recepty ma ustawa refundacyjna z 2012 r., która wprowadziła sztywne marże na leki refundowane (od 2014 r. jest to 5 proc.). Firma PMR ocenia, że sprzedawcy produktów farmaceutycznych podnoszą ceny, rekompensując sobie mniejsze dochody z leków refundowanych. Efekt był taki, że w ubiegłym roku średnia cena leku bez recepty wyniosła 13,2 zł, czyli była o 1,5 zł wyższa niż w 2013 r.

W rezultacie - według danych PMR - leki stają się takim samym elementem listy zakupów jak chleb czy woda mineralna, bo szukając oszczędności, kupujemy preparaty coraz częściej w supermarketach i dyskontach.

Czytaj: www.wyborcza.pl

Podobał się artykuł? Podziel się!

CZYTAJ TAKŻE

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.