Planowanie w organizacjach, w tym także i w aptece, jest procesem polegającym na ustaleniu celów i wybieraniu środków do ich realizacji. Bez planów menedżerowie nie wiedzieliby, jak skutecznie organizować ludzi i zasoby. Nie posiadając odpowiedniego planu menedżerowie i ich podwładni mają nikłe szanse na osiągnięcie wybranych celów i na zorientowanie się, jak bardzo odchodzą od wcześniej wytyczonych dróg. To właśnie planowanie ma znaczenie zasadnicze. Należy pamiętać, że błędy poczynione na samym początku, czyli błędy w planowaniu, rzutują potem na całość zarządzania firmą.

Każdy menedżer marzy o zdobyciu wiedzy, sławy, szacunku innych ludzi, podziwu. Aby spełnić te marzenia, potrzeba konkretnych, wymiernych celów z realnymi, czyli możliwymi do dotrzymania, terminami. To samo dotyczy menedżerów aptek.

Cele są ważne przynajmniej z kilku powodów. Oto niektóre z nich:

  • Cele zapewniają poczucie kierunku. Przy braku celu poszczególne osoby i organizacje mają skłonności do błąkania się, reagują na zmiany w otoczeniu bez wyraźnej świadomości, co tak naprawdę chciałyby osiągnąć. Dzięki ustaleniu celów ludzie i ich organizacje mobilizują się i zyskują źródło motywacji, która pomaga im przezwyciężać nieuchronnie pojawiające się przeszkody.

  • Cele wpływają na koncentrację wysiłków

  • Cele wyznaczają nasze plany i decyzje.

  • Cele pomagają w ocenie osiąganych wyników.

Wyraźnie określony cel z określonym terminem realizacji staje się niczym innym jak tylko normą efektywności. Pozwala on poprzez to oceniać postępy na drodze do wyznaczonego celu. Jeżeli stwierdzimy, że zbaczamy z obranej drogi albo napotkamy nieoczekiwane przeszkody, możemy podjąć działania korygujące lub modyfikujące plan.

  • Raz wybrany cel wymaga planów krótko i długoterminowych. To one pomogą w podjęciu wielu ważnych decyzji. Warto zastanowić się w codziennym planowaniu pracy apteki, jaki jest nasz cel.. Każda firma ma ograniczone zasoby i szeroką gamę możliwych sposobów ich wykorzystania. Wybierając jeden cel lub zbiór pokrewnych celów ustalamy priorytety i angażujemy się w określony sposób do wykorzystania naszych zasobów. Jest to szczególnie ważne tam, gdzie menedżerowie musza kontrolować pracę i czynności wielu osób.

Podstawowy proces planowania jest bardzo podobny do procesu racjonalnego podejmowania decyzji. Obejmuje on diagnozę, definiowanie i określenie źródeł problemu, zebranie i analizę faktów związanych z problemem, opracowanie i ocenę wariantów rozwiązań problemu, wybór najlepszego rozwiązania i przekształcenie go w działanie. Być może brzmi to groźnie i bardzo schematycznie, ale ćwiczenie się w planowaniu oraz podejmowaniu decyzji jest możliwe. Jest to naprawdę bardzo przydatna umiejętność, szczególnie w zawodach, gdzie liczy się nie tylko szybkość, ale przede wszystkim trafność podejmowanych decyzji.

IX EUROPEJSKI KONGRES GOSPODARCZY

10-12 maja 2017 • Katowice • Międzynarodowe Centrum Kongresowe i Spodek

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH