Projekt rozporządzenia (dotyczącego reklamy leków

Tymczasem ustawa z 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji wyraźnie określa, jak taka reklama ma wyglądać. Zapis narusza również Konstytucję RP w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej oraz jest niezgodny z dyrektywą unijną 2001/83. Wyrok Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości (sygn. C-44/01) potwierdził zasadę swobody gospodarczej, obejmującą również reklamę porównawczą.

Kuriozalny jest także zapis, z którego wynika, że o reklamie leku musi być przekazywane w brzmieniu identycznym do charakterystyki produktu leczniczego. Dyrektywa unijna jasno stanowi, że reklama „musi być zgodna“ z tym, co jest w charakterystyce produktu leczniczego, a nie „identyczna“. W praktyce w reklamie nie można umieścić charakterystyki produktu leczniczego, która zawiera kilkadziesiąt stron.

Rozwiązanie, by przedstawiciele medyczni spotykali się z osobami uprawnionymi do wystawiania recept po godzinach pracy jest nieracjonalne – m.in. z uwagi na to, że lekarze są zatrudniani w różnej formie. Kto ma decydować, gdzie, w jaki sposób takie spotkania miałyby się odbywać po godzinach pracy? Zadaniem przedstawiciela medycznego jest nie tylko reklama, ale również przekazywanie informacji na temat produktu i ustawowy obowiązek zbierania informacji o działaniach niepożądanych. Jest to ważne w kontekście bezpieczeństwa pacjenta.

Już dzisiaj istnieją stosowne przepisy, które stanowią, że wizyty przedstawicieli nie mogą utrudniać realizacji zadań osób odwiedzanych.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH