Pacjenci szukają tańszych odpowiedników leków: jak oceniają nową infolinię?

Po infoliniach "kolejkowych" uruchomionych przez NFZ, pacjenci otrzymali kolejną, tym razem udostępnioną przez Ministerstwo Zdrowia, dzięki której mogą uzyskać informację o tańszych odpowiednikach leków refundowanych. Postanowiliśmy sprawdzić, jak działa nowa infolinia i na ile przydatna jest pozyskana za jej pośrednictwem wiedza.

Jak informuje Krzysztof Bąk, rzecznik resortu zdrowia, od dnia uruchomienia infolinii (28 marca br.) farmaceuci odbierają dziennie kilkadziesiąt telefonów od pacjentów. Pytania o tańsze odpowiedniki leków refundowanych odnoszą się do produktów leczniczych z różnych grup terapeutycznych. Na razie, jak podkreśla rzecznik, biorąc pod uwagę krótki okres funkcjonowania infolinii, nie można jeszcze wyłonić wśród nich jakieś grupy szczególnej.

- Infolinia umożliwiła pacjentom dostęp do obiektywnej informacji (pozbawionej reklamy produktu leczniczego lub konkretnej apteki jako miejsca zakupu) o możliwości uzyskania tańszych odpowiedników leków refundowanych przepisanych na recepcie przez lekarza ubezpieczenia zdrowotnego - przypomina Krzysztof Bąk.

Wiele pytań dotyczy tańszych odpowiedników leków refundowanych, ale zdarzają się również pytania o możliwość otrzymania tańszego odpowiednika leku, który nie jest refundowany. - W tym przypadku nie może zostać wskazany tańszy odpowiednik z uwagi na fakt, że tylko leki refundowane mają stałą cenę urzędową, co oznacza, że niezależnie od miejsca w Polsce, pacjent może otrzymać tańszy odpowiednik w tej samej cenie detalicznej i z taką samą odpłatnością - dodaje rzecznik.

Pacjenci proszą o informację
Pan Adam* wyszedł od lekarza psychiatry z przepisanym na recepcie ze 100-procentową odpłatnością lekiem Zeldox 80 mg - 56 szt. w opakowaniu. Po wizycie w jednej z aptek w Tychach dowiedział się, że preparat kosztuje 452 zł. Chorego nie było stać na wykupienie specyfiku.

- Postanowiłem zadzwonić na infolinię ministerstwa aby zasięgnąć informacji, czy mogę zastosować jakiś tańszy odpowiednik tego preparatu - mówi pacjent.

- W oczekiwaniu na zgłoszenie się konsultanta dowiedziałem się, że infolinia nie jest formą pomocy medycznej, nie przyjmuje też skarg i zażaleń, a konsultanci informują jedynie o możliwości wyboru tańszego odpowiednika leku. Po zgłoszeniu się konsultantki usłyszałem, że Zeldox nie jest refundowany. Ponadto okazało się, że na naszym rynku jest tylko jeden lek o takim działaniu. Jedyną radą, jakiej mogła mi udzielić farmaceutka było, abym szukał apteki, w której lek jest najtańszy. Cena tego preparatu jest jednak zaporowa - dodaje.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH