PMR: jak ustawa refundacyjna wpłynęła na rynek aptek i e-aptek

W 2012 roku segment dystrybucji aptecznej w Polsce spadł po raz pierwszy od wielu lat, notując ujemną dynamikę na poziomie 6 procent. W 2013 roku dynamika rynku aptecznego będzie dodatnia i wyniesie około 4 procent - prognozuje firma PMR.

Wejście w życie ustawy refundacyjnej w styczniu w 2012 roku spowodowało wartościowy spadek sprzedaży leków refundowanych o 20 procent. Sprzedaż produktów OTC (leki bez recepty, suplementy diety i inne produkty) wzrosła o kilka procent, ale wolniej niż prognozowano wcześniej.

Ustawa refundacyjna spowodowała również spadek sprzedaży, obniżenie marży i redukcje zatrudnienia u producentów, hurtowników i w aptekach. Zakaz reklamy aptek wymusił likwidację lub przekształcenie programów lojalnościowych i zmusił podmioty do tworzenia nowych strategii rozwoju działalności, np. uruchamiania paraaptek (czyli sklepów drogeryjnych, które nie podlegają zakazowi reklamy).

Ustawa refundacyjna wywarła również duży wpływ na segment aptek internetowych w Polsce. Przede wszystkim spowodowała likwidację części placówek. Zamknięcia dotyczyły głównie mniejszych graczy, którzy już wcześniej mogli mieć problemy finansowe (dodatkowo, w przypadku niedostosowania witryn do nowego prawa istniało spore ryzyko kontroli i kar nakładanych przez inspekcję).

Ustawa spowodowała również wyhamowanie przyrostu nowych aptek internetowych, których w 2012 r. powstało tylko 12 (w porównaniu do 30-40 w poprzednich latach).

Apteki internetowe wypracowały w 2012 r. wiele rozwiązań, które pozwalają zminimalizować zagrożenia związane z ustawą. Pierwszym z nich było wprowadzenie na strony internetowe aptek promocji realizowanych na zlecenie producentów. Pozwala to uniknąć zarzutu reklamowania samej apteki poprzez tworzenie zachęt do zakupu, zaś dla odwiedzających witryny podtrzymuje wrażenie organizowania promocji.

Drugim rozwiązaniem było nawiązanie współpracy e-aptek z portalami medycznymi lub tworzenie takich portali na własny użytek. W tym modelu portal prowadzi reklamę leków i odsyła pacjentów do konkretnej podstrony w witrynie apteki internetowej (wyłącznie w celu dokonania zakupu, prezentując np. katalog cenowy).

Największa zmiana dotyczyła jednak otwierania przez spółki prowadzące apteki wyspecjalizowanych sklepów głównie z asortymentem kosmetycznym lub ewentualnie suplementami diety. Witryny te nie są zgłaszane do WIF (gdyż nie prowadzą sprzedaży wysyłkowej produktów leczniczych), a sprzedaż nie jest fiskalizowana przez aptekę.

W tym modelu spółka kupuje towar apteczny i przesuwa go do sklepu kosmetycznego, który sprzedaje go do pacjenta. W ten sposób apteka omija zakaz reklamy i może legalnie reklamować nową witrynę, z ograniczonym nieco asortymentem. Podobał się artykuł? Podziel się!
FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.