Przed rokiem toczyły się gorące debaty przeciwników i zwolenników zmian w ustawie Prawo farmaceutyczne ograniczających promocje produktów leczniczych. Przeciwnicy argumentowali, że takie zmiany godzą w konkurencję.

Autorzy nowelizacji przekonywali, że wpłyną one na zmniejszenie różnic cenowych tych samych leków w różnych aptekach.  Ale zdaniem Michała Pilkiewicza z firmy analitycznej IMS Health, po 12 miesiącach obowiązywania nowego prawa... nic się nie zmieniło. – Cel, który chciał osiągnąć regulator, nie znalazł odzwierciedlenia w sytuacji rynkowej. Z naszej analizy wynika, że nic się nie zmieniło. Co więcej, dla części leków te widełki cenowe są jeszcze większe – podsumowuje Michał Pilkiewicz.

Nowelizacja przepisów prawa farmaceutycznego, która weszła w życie w październiku 2007 roku, miała doprowadzić do ograniczenia promocji, a tym samym zmniejszyć różnice cen tych samych leków w różnych aptekach.

Zdarzało się bowiem tak, że w niektórych aptekach odpłatność za leki refundowane dla pacjenta była znacznie wyższa niż w tych punktach, gdzie mocniej wdrożono narzędzia marketingowe, wspierane przez apteki, hurtowników i producentów.

Bo konsumpcja była za duża

Zdaniem resortu zdrowia, dostępność dla pacjentów do tańszych leków, powodowała wyższą konsumpcję, a więc także większe dopłaty do leków refundowanych z budżetu. Rząd argumentował, że chce jednocześnie skończyć z turystyką apteczną w poszukiwaniu tańszych leków.

Z danych IMS wynika, że jeszcze przed wejściem w życie nowych przepisów, nastąpił wzrost sprzedaży z hurtowni do aptek produktów w wybranych klasach terapeutycznych. Chodziło przede wszystkim o produkty najbardziej narażone na konkurencję cenową, m.in. inhibitory pompy protonowej, statyny i leki antypsychotyczne. Praktycznie cztery kategorie leków spowodowały duże przesunięcia towarowe z hurtowni do aptek.

Jednocześnie tego samego zjawiska nie było na poziomie dystrybucji z aptek do pacjentów. Tu nie widać było istotnego wzrostu sprzedaży spowodowanego zmianą prawa. Jeżeli mówimy o wzroście sprzedaży, to dotyczy on IV kwartału i jest efektem sezonowości.

– Apteki i pacjenci nie zareagowali na zmiany w prawie farmaceutycznym – komentuje wyniki Michał Pilkiewicz.

Także analizując rynek ok. 200 leków etycznych, okazało się, że większość hurtowni nie zmieniła swojej polityki rabatowej i promocyjnej. Część podniosła cenę, część ją obniżyła, zakres tych zmian mieścił się w przedziale – 10 + 10 procent – wynika z danych IMS.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.