NIA: zakaz reklamy aptek jesk korzystny dla pacjentów FOT. Arch. RZ; zdjęcie ilustracyjne

Zdaniem Naczelnej Izby Aptekarskiej, ewentualne złagodzenie obowiązującego zakazu reklamy aptek mogłoby stanowić zachętę dla części podmiotów komercyjnych do tworzenia programów lojalnościowych, ostatecznie prowadzących do nadmiernej konsumpcji preparatów, w więc szkodliwych dla pacjenta.

Naczelna Izba Aptekarska podtrzymuje swoje stanowisko w kwestii utrzymania zakazu reklamy aptek, w rozumieniu art. 94a ust. 1 Prawa farmaceutycznego. Tym samym nie podziela obaw przedstawicieli Konfederacji Lewiatan, sugerujących konieczność zmian w kierunku liberalizacji tego przepisu.

- Inicjatywą swego czasu budzącą duże kontrowersje, był program dostępny w jednej z największych sieci aptek, który - nazywany przez ten podmiot „Programem Opieki Farmaceutycznej” - okazał się jednak zwykłym programem lojalnościowym, a więc łamiącym obowiązujące przepisy. Dostrzegł to sąd administracyjny, który w 2014 r. ostatecznie zakazał jego prowadzenia - przypomina na swojej stronie Naczelna Izba Aptekarska.

Zasadność wprowadzenia ścisłych regulacji w tym zakresie zauważono kilka lat temu, przy pracach nad ustawą refundacyjną, obowiązującą od 2012 r.

W uzasadnieniu tej ustawy czytamy: „(…) Pacjent nieświadomy mechanizmów stosowanej „gry” łatwo ulega manipulacji opartej na przeświadczeniu o atrakcyjności oferty nie zdając sobie sprawy, iż to nie on jest rzeczywistym beneficjentem tych działań, jest tylko narzędziem. Dotychczas obowiązujące przepisy umożliwiają podmiotom odpowiedzialnym i podmiotom prowadzącym obrót hurtowy, za pośrednictwem swoich lub współpracujących sieci aptek, pod pozorem troski o dobro pacjenta wyłudzanie z NFZ znacznych kwot, jakie na leki refundowane wykłada Państwo (…)” - przypomina samorząd aptekarski.

Więcej: www.nia.org.pl

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH