Od 1 grudnia obowiązuje rozporządzenie ministra zdrowia regulujące wizyty przedstawicieli medycznych u lekarzy. Teraz reprezentant firmy farmaceutycznej, aby odwiedzić w celach marketingowych jednostkę ochrony zdrowia musi otrzymać zgodę jej kierownika. Przedstawiciele niektórych firm już je uzyskują.

Nadal jednak pozostaje pytanie, czy rozporządzenie reguluje aktywność lekarzy w czasie świadczenia pracy, czy także po. Może wystarczyło doprecyzować, że chodzi o wizyty przedstawicieli medycznych u lekarzy po godzinach pracy, gdy dochodzi do nich na terenie jednostki?

Przepis, o którym mowa dotyczy terminu spotkania, który „ustala się po godzinach pracy osób uprawnionych do wystawiania recept, zaś zgodę na spotkanie uzyskuje przedstawiciel handlowy lub medyczny od kierownika jednostki“.

– To jest nowa sytuacja prawna, dlatego kierownicy czy lekarze boją się jeszcze podpisywać te dokumenty, co wynika często z ich niewiedzy lub strachu. Wiemy, że nie wszyscy godzą się na takie wizyty – mówił Tomasz Korkosz, rzecznik Naczelnej Izby Lekarskiej, podczas spotkania poświęconego etyce w relacjach przemysłu farmaceutycznego z lekarzem.

Jego zdaniem, intencją ministerstwa zdrowia było to, by zgoda dotyczyła każdej wizyty przedstawiciela u lekarza. Przeciwnicy przepisu twierdzą, że taki wymóg spotęguje biurokrację. Są też wątpliwości, czy chodzi o spotkania w czasie pracy lekarzy czy po jej zakończeniu w danej placówce medycznej.

W pracy czy po pracy

Zdaniem Tomasza Karkosza, to rozporządzenie reguluje tylko kwestię spotkań lekarzy z przedstawicielami medycznymi w czasie ich godzin pracy (za które płaci NFZ – przyp. red.).

Tomasz Karkosz dodaje: – Regulowanie przez ministra czasu lekarza po pracy sięgałoby zbyt głęboko.

Inaczej interpretuje ten zapis mecenas Paulina Kieszkowska-Knapik z kancelarii Baker&McKenzie.

– Zgoda ZOZ-u dotyczy czasu poza godzinami pracy, czyli szpital wyraża zgodę na to, co robi lekarz po pracy – twierdzi mecenas.

Może z przepisu powinno jasno wynikać, że rzecz dotyczy uregulowania wizyt przedstawicieli medycznych u lekarzy po godzinach pracy, jeżeli dochodzi do nich na terenie jednostki? Zgoda przełożonego dotyczyłaby wtedy umożliwienia lekarzowi spotkania na terenie placówki medycznej z przedstawicielem, po godzinach pracy, jeżeli lekarz chce dowiedzieć się czegoś więcej o produkcie ponad to, co może znaleźć w innych źródłach.

Abstrahując od idei rozporządzenia, pojawił się jednak problem praktyczny. Zarówno odwiedzający, jak i odwiedzani nie wiedzą, czy taka zgoda musi być wydana terminowo, bezterminowo, imiennie czy w innej formie.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.