Medyczna marihuana: martwe prawo skazuje pacjentów na czarny rynek FOT. Shutterstock; zdjęcie ilustracyjne

1 listopada br. minie rok od noweli ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii oraz ustawy o refundacji leków, która miała umożliwić pacjentom dostęp do tzw. medycznej marihuany. Jedna z firm, która złożyła do URPL wniosek o rejestrację suszu podaje, że proces jest zaawansowany. Jednak pojawienie się suszu, olejków czy kapsułek w aptekach wcale nie musi rozwiązać problemu z dostępnością.

Przyjęcie ustawy regulującej dostęp pacjentów do medycznej marihuany, choć zdaniem jej inicjatorów, w kształcie mocno odbiegającym od pierwotnego, wielu aktywistów uznało za sukces. Również samo głosowanie było wyjątkowo jednomyślne: ustawę poparło 440 z 443 posłów, jeden się wstrzymał, a dwoje było przeciw (Zbigniew Ziobro i Beata Kempa).

Początkowy entuzjazm gasł jednak proporcjonalnie do upływającego (od wejścia w życie ustawy) czasu. Z prozaicznego powodu - żadna z firm do tej pory nie sprzedaje medycznej marihuany. Jednak czy prawo przestanie być martwe, możemy dowiedzieć się już niebawem.

Jak wprowadzić produkt konopny do obrotu?
„Do dnia 29 czerwca 2018 r. do Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych wpłynęły 4 wnioski o dopuszczenie do obrotu surowca farmaceutycznego do sporządzania leków recepturowych w postaci ziela konopi innych niż włókniste oraz wyciągów, nalewek farmaceutycznych (…)” - czytamy w odpowiedzi wiceministra zdrowia Macieja Miłkowskiego z 17 sierpnia br. na interpelację posła Jarosława Sachajko (Kukiz'15).

- Wniosek jest bardzo skomplikowany, zawiera frakcje, które dotyczą rejestracji klasycznego leku. To tak, jakby trzeba było zbadać koszyk rumianku. Bardzo trudno wyhodować roślinę o konkretnej zawartości poszczególnych składników - tak, by móc wystandaryzować terapię. Komplikuje się też sposób walidacji każdego procesu w momencie pakowania i podaży do aptek - tłumaczy Rynkowi Zdrowia Samia Al-Hameri z firmy Spectrum Cannabis, która wniosek o rejestrację suszu złożyła 12 czerwca br. W dalszej kolejności chce zarejestrować olej z wyciągiem konopnym, a na sam koniec - kapsułki.

URPL na odpowiedź ma maksymalnie 210 dni, ale oczywiście decyzję może podjąć wcześniej. Al-Hameri przyznaje, że nad wnioskiem pracował cały sztab specjalistów, a jego przygotowanie zajęło kilka miesięcy - i to firmie, która ma międzynarodowe zaplecze - jest oddziałem kanadyjskiej Canopy Growth Corporation, notowanej na giełdzie w Nowym Jorku i posiadającej w Kanadzie 10 własnych fabryk.

- Podmiot odpowiedzialny musi dysponować bardzo precyzyjną wiedzą na temat surowca. We wniosku winien wskazać m.in. nazwę substancji czynnej/czynnych kierując się nazwą według Farmakopei Europejskiej, polskiej lub innej narodowej. W praktyce problemem może być dokładne określenie składu ilościowego substancji czynnej w danej objętości produktu - tłumaczą nam Justyna Stefańczyk-Kaczmarzyk i Dominika Chrabańska z Kancelarii Kondrat i Partnerzy.

FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.