Pomimo początkowych problemów związanych z ustawodawstwem, liczba leków biopodobnych obecnych na rynku europejskim będzie rosnąć - prognozuje Frost & Sullivan.

- Wygaśnięcie ochrony patentowej niektórych popularnych leków uzyskiwanych metodami biotechnologicznymi otworzyło ogromne szanse rozwoju dla producentów leków biopodobnych – zauważa Sumanth Kambhammettu, analityk Frost & Sullivan I dodaje:

- Grupy produktów, takie jak na przykład erythropoietinum, insulina i odpowiedniki, czynniki stymulujące tworzenie kolonii granulocytów (G-CSF), ludzkie hormony wzrostu i interferony, które utraciły ochronę patentową, już w 2007 roku stanowiły razem rynek o wartości około 34,04 mld dolarów.

Jego zdaniem, tańsze leki biopodobne będą poszukiwanym alternatywnym rozwiązaniem wobec kosztownych leków biofarmaceutycznych. Dlatego przed producentami leków biopodobnych otwierają się bardzo duże możliwości wzrostu - podaje frost.com

Eksperci zauważają jednak, iż istnieje wiele czynników, które utrudniają rozwój leków biopodobnych, a dotyczą między innymi badań i rozwoju, produkcji oraz marketingu.

Obecnie, średni koszt wprowadzenia na rynek leku biopodobnego kształtuje się na poziomie 100-200 mln dolarów. Dodać do tego jeszcze należy czas dla badań i rozwoju danego leku, który może trwać od ośmiu do dziesięciu lat.

Z podobną sytuacją mamy do czynienia w przypadku leków biofarmaceutycznych. Kolejnym poważnym wyzwaniem jest kwestia skutecznego marketingu danego produktu, ze względu na duży początkowy opór środowiska lekarskiego.

- Największym wyzwaniem jest jednak dowiedzenie podobieństwa z produktem referencyjnym według obowiązujących standardów EMEA – dodaje Kambhammettu. – Wynika to głównie z faktu, że cały proces wymaga przeprowadzenia zakrojonych na szeroką skalę prób klinicznych, sporządzenia i dostarczenia ogromnej ilości dokumentacji i niezbędnych danych.

Frost & Sullivan podkreśla, że trzeba będzie także zastosować zupełnie inne strategie marketingowe niż w przypadku leków generycznych. Przy wycenie leków biopodobnych, producenci muszą wziąć pod uwagę m.in. specyfikę rynku, klasę produktów, poziom konkurencji oraz strukturę wydatków.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH