Pomimo początkowych problemów związanych z ustawodawstwem, liczba leków biopodobnych obecnych na rynku europejskim będzie rosnąć - prognozuje Frost & Sullivan.

- Wygaśnięcie ochrony patentowej niektórych popularnych leków uzyskiwanych metodami biotechnologicznymi otworzyło ogromne szanse rozwoju dla producentów leków biopodobnych – zauważa Sumanth Kambhammettu, analityk Frost & Sullivan I dodaje:

- Grupy produktów, takie jak na przykład erythropoietinum, insulina i odpowiedniki, czynniki stymulujące tworzenie kolonii granulocytów (G-CSF), ludzkie hormony wzrostu i interferony, które utraciły ochronę patentową, już w 2007 roku stanowiły razem rynek o wartości około 34,04 mld dolarów.

Jego zdaniem, tańsze leki biopodobne będą poszukiwanym alternatywnym rozwiązaniem wobec kosztownych leków biofarmaceutycznych. Dlatego przed producentami leków biopodobnych otwierają się bardzo duże możliwości wzrostu - podaje frost.com

Eksperci zauważają jednak, iż istnieje wiele czynników, które utrudniają rozwój leków biopodobnych, a dotyczą między innymi badań i rozwoju, produkcji oraz marketingu.

Obecnie, średni koszt wprowadzenia na rynek leku biopodobnego kształtuje się na poziomie 100-200 mln dolarów. Dodać do tego jeszcze należy czas dla badań i rozwoju danego leku, który może trwać od ośmiu do dziesięciu lat.

Z podobną sytuacją mamy do czynienia w przypadku leków biofarmaceutycznych. Kolejnym poważnym wyzwaniem jest kwestia skutecznego marketingu danego produktu, ze względu na duży początkowy opór środowiska lekarskiego.

- Największym wyzwaniem jest jednak dowiedzenie podobieństwa z produktem referencyjnym według obowiązujących standardów EMEA – dodaje Kambhammettu. – Wynika to głównie z faktu, że cały proces wymaga przeprowadzenia zakrojonych na szeroką skalę prób klinicznych, sporządzenia i dostarczenia ogromnej ilości dokumentacji i niezbędnych danych.

Frost & Sullivan podkreśla, że trzeba będzie także zastosować zupełnie inne strategie marketingowe niż w przypadku leków generycznych. Przy wycenie leków biopodobnych, producenci muszą wziąć pod uwagę m.in. specyfikę rynku, klasę produktów, poziom konkurencji oraz strukturę wydatków.

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH